Kollektivtrafikken falt 40 prosent i Oslo og Viken

Oslo og Viken så en nedgang i antall kollektivreiser på 40 prosent i pandemiåret 2020, tross trafikkvekst før nedstengningen i mars i fjor.

GOD PLASS: Det har vært god plass på kollektive transportmidler i Oslo det siste året. Så er da også folk blitt bedt om ikke å reise med mindre de må.
  • Stella Bugge
Publisert:

Totalt var det 240 millioner påstigninger i Ruters nettverk i Oslo og Viken i 2020. Det er 158 millioner færre reiser enn i 2019 eller en nedgang på 40 prosent.

– Med tungt hjerte måtte vi be folk om å ikke reise kollektivt med mindre de måtte gjøre en nødvendig reise. Etter å ha jobbet i 12 år for å få folk om bord på kollektivtransporten skulle vi plutselig bli gode på å få dem av, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter, i en pressemelding.

Samtidig har kundetilfredsheten aldri vært høyere.

77 prosent av Ruters kunder er tilfreds med kollektivtilbudet. Det er fire prosent høyere enn i 2019.

Reitan Jenssen tror det skyldes at kundene har opplevd at man har stått i dette sammen.

Trikk ned 58 prosent

Nedgangen i det totale antallet kollektivreiser har vært merkbart i hele Ruters nettverk. Trikken har falt mest med en nedgang på 58 prosent, fra 53 millioner påstigninger i 2019 til 22 millioner i 2020. Deretter følger tog med 24 millioner påstigninger, en nedgang på 44 prosent fra 2019.

Oslos byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Lan Marie Berg, innledet en digital pressekonferanse med å si at dette pleier å være en gledens dag siden man vanligvis ser en kraftig vekst i kollektivtransporten.

– Det er litt begredelige tall nå på grunn av pandemien, men sånn må det være når vi skal overholde smittevernreglene, sier hun.

Samtidig har flere valgt å bruke bilen i stedet for å reise kollektivt.

Det er flere årsaker til at fallet er aller størst for trikken, opplyser Ruter. Bruken av buss for trikk både rundt Majorstuen og Grünerløkka har vært omfattende i lange perioder. I tillegg viser reisedata at andel gange og sykkel har økt under koronapandemien, særlig i indre by, der nedslagsfeltet for trikken er aller størst.

Flere sykler

– Jeg er imponert over Ruter som har sørget for at sykepleiere, leger, renovasjonsarbeidere og andre har reist trygt med buss og bane under koronakrisen. Under pandemien har vi sagt det motsatte av hva vi ellers sier om kollektiv: ikke reis med buss og bane med mindre du må. Derfor er nedgangen i passasjertall ventet, men like fullt nedslående. Det som særlig bekymrer meg, er at bilbruken har økt og tatt markedsandeler fra kollektiv, sier Lan Marie Berg.

Gange har økt med 32 prosent og sykkelbruk 46 prosent.

Olav Skinnes, fylkesråd for samferdsel i Viken fylkeskommune, peker på at Ruter har tatt samfunnsansvar og greid å holde viktige samfunnsfunksjoner i gang.

– Kollektivtilbudet er blitt opprettholdt, skoleelever har fått skoleskyss og Ruter har brukt store ressurser for et best mulig smittevern i kollektivtransporten til enhver tid.

Ruter eies av Oslo kommune (60 prosent) og Viken (tidligere Akershus fylkeskommune), 40 prosent. 

Men hovedstaden er ikke alene om å oppleve et fall i kollektivtrafikken.

– Også de andre store byene opplevde store fall i antall kollektivreisende etter utbruddet av pandemien. Stor-Trondheim minus 43 prosent, Bergen minus 38 prosent, og Nord-Jæren minus 33 prosent fra uke 11 og ut 2020, regnet som gjennomsnitt av nedgangen per uke, skriver adminstrerende direktør Jon Stordrange i NHO Transport i en e-post formidlet via sin næringspolitiske sjef.

Det viser en fersk rapport fra rådgivingsselskapet Stakeholder AS på oppdrag fra NHO Transport,som representerer leverandører av kollektivtrafikktjenester.

- Rapporten viser at det er en risiko for at mange har utviklet nye reisevaner og velger å kjøre bil når myndighetene igjen åpner samfunnet, mener Stordrange.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kollektivtrafikk
  2. Coronaviruset
  3. Ruter
  4. Viken

Flere artikler

  1. Frykter kollektivkutt i Oslo og Viken

  2. Enighet om ny avtale: Billigere for elbiler i bompengeringen i Oslo

  3. Reitan tjente 5,2 milliarder kroner i 2020 – den totale omsetningen endte på 105,6 milliarder

  4. Betalt innhold

    Knalltall for Sandnes sentrum i pandemiåret – banket Oslo og Bergen

  5. Wizz Air vil tredoble trafikken i Norge