EKSPONERER SEG FOR 17,8 MILLIONER KRONER: - Steintro på Aker Biomarine

Toppsjefene i selskapet satser tungt på salg av krillpiller.

SATSER PÅ KRILL: Salgs- og markedsdirektør Matts Johansen (t.v.) og konsernsjef Hallvard Muri har satset millioner fra egen lomme på at fangstskipet Saga Sea skal gi dem et innbringende år.
Publisert:

Bransjepris og innsidekjøp har gjort Aker Biomarine

OSE

AKBM

til en drømmeaksje de siste dagene.

Siden fredagens startkurs på 1,58 kroner har den skutt i været, og ligger nå på rundt 2,57 kroner. Oppgangen har dermed vært på 60 prosent.

Estimert salgsvekst på 300 prosent

Kurshoppet startet etter at selskapet vant Nutrition Business Journal’s Growth Award.

- I bransjen er NBJ det mest anerkjente journalen, så en pris som dette henger veldig høyt, sier salgs- og markedsdirektør Matts Johansen i Aker Biomarine til E24.

Nutrition Business Journal’s Growth Award tildeles Aker Biomarine "i anerkjennelse av selskapets estimerte vekst på 300 prosent i 2010"

- Er det salg de snakker om?

- Ja, svarer Johansen, men legger til at tallet ikke er bekreftet av Aker Biomarine, men estimert av NBJ selv basert på de tre første kvartalene i 2010.

Selskapet har lenge slitt med å tjene penger (se faktaboks), og Aker Biomarine har vært blant Akers største hodepiner. 18. februar slipper Aker Biomarine resultatene for fjerde kvartal.

- Steintro på selskapet

Oppgangen fortsatte tirsdag, med meldingen om at fire direktører har inngått såkalte TRS-avtaler (total return swap, se faktaboks) med eksponering på tilsammen 9,37 millioner aksjer i selskapet.

På det meste sendte euforiske investorer aksjen opp til 3,09 kroner tirsdag.

Med avregningskurs på 1,90 kroner, har sjefene allerede tjent en god slump penger på investeringen.

- Du har selv inngått TRS-avtaler for rundt 1,6 millioner aksjer. Det virker som om dere har ganske god tro på selskapet?

- Nå kan jeg ikke svare for de andre, men selv har jeg steintro på selskapet og det vi holder på med, svarer Johansen.

Han har satset rundt 3 millioner kroner på kursoppgang.

- Jeg har tro på selskapets langsiktige utvikling, utover dette ønsker jeg ikke å kommentere mine private investeringer, er den skriftlige kommentaren fra konsernjef Hallvard Muri, som har kjøpt TRS-avtaler for rundt 4,7 millioner aksjer.

Gode marginer

Med krillpillene har Aker Biomarine klart å skape et produkt som kan forsvare gode marginer.

På spørsmål om krilloljemarkedet preges av hard konkurranse eller er skjermet, svarer Johansen at "det er skjermet ganske bra".

- Krillprodukter har hatt god vekst, og vi er i en helt unik posisjon, forteller han.

- Krevende fiske

Med det mener han at det er vanskelig å kopiere Aker Biomarine, og dermed er helsekostselskaper villige til å inngå store og langsiktige avtaler med Aker Biomarine.

- Hvorfor er det så vanskelig å fange krill?

- Det er generelt et krevende fiskeri i Sørishavet, sier Johansen.

- Dessuten må krillen prosesseres raskt etter fangst, for å sikre at de verdifulle næringsstoffene fra krillen tas vare på inn i sluttproduktet , legger han til.

Les også:

Best av tre

I det globale krillmarkedet er det to andre aktører.

- Men de er ikke vertikalt integrert som oss, sier Johansen.

Kanadiske Neptun og israelske Enzymotec kjøper frossen krill og lager egne piller.

- Det gjør dem avhengige av tilgjengelighet og pris, og husk at vi er de eneste som kan dokumentere bærekraftig fangst og full sporbarhet av råvarene, kommenterer markedsdirektøren.

Se faktaboks om bærekraftig krillfiske.

I tillegg har Aker Biomarine mulighet til å sortere ut krill til menneskebruk - krillen har forskjellig fettinnhold i forskjellige deler av sesonger, og den feiteste krillen er best til helsekost.

Fanger selv

Aker Biomarine har ett krillfangstskip, Saga Sea. Dette skipet fanger krill i Antarktis, som så fraktes til et lager i Uruguay.

Derfra fraktes krillen til Europa, hvor krilloljen lages og selges videre.

Til tross for en formidabel salgsvekst, vil det ta en stund før nordmennene vurderer å skaffe enda et fangsskip.

- Rundt 5 prosent av krillen vi fanger går til humanprodukter, resten brukes i fôr til oppdrettslaks, forteller Johansen.

Delikatesse-piller i Asia

Satsningen på det asiatiske markedet er i gang, og potensialet for vekst er stort.

- Det asiatiske markedet for omega 3 er nesten like stort som Europa og USA til sammen, forteller Johansen.

Kina, Japan og Sør-Korea er blant satsningslandene, og i mai 2010 signerte Aker Biomarine en avtale for leveranser til Taiwan.

- Hvordan er asiatenes forhold til slike krillprodukter?

- Generelt er jo asiatene veldig opptatt av helse. Dessuten anses krill som en eksklusiv delikatesse der borte, svarer markedsdirektøren.

- Så det dere selger anses som delikatessepiller av asiatene?

- Ja, det kan man nok si, sier Johansen.

Flere nyheter hos E24

Publisert: