ESA sier de vil reagere på reversering av taxireformen

Arbeiderpartiet og Senterpartiet kan møte EØS-motstand om de vil reversere taxireformen etter høstens valg. – Vi har sett politiske løsninger på slike problemer tidligere, sier Ap-topp.

Taxiløyvene har eksplodert etter taxireformen i november. For politikere som vil reversere reformen kan veien bli lenger enn ventet.
Taxireformen
  • Harald Hoff
Publisert: Publisert:

Etter taxireformen i 2020 har Norge sett en eksplosiv vekst i antall taxiløyver, samt mange nye utenlandske taxiselskap på markedet.

Utviklingen har fått politikere fra blant annet Arbeiderpartiet og Senterpartiet til å reagere. Begge partiene sier de vil reversere deler av reformen om de vinner valget til høsten.

Noe som kan sette kjepper i hjulene for AP og SP er at det gamle systemet var i strid med EØS-regelverket (se faktaboks over). Det sa i hvert fall Eftas overvåkningsorgan ESA, som sendte en grunngitt uttalelse til Norge for å be dem ta stilling til reglene. Tre år etter dette gjennomførte regjeringen taxireformen.

Nå sier ESA at de vil vurdere om eventuelle nye taxi-regler oppfyller kravene i EØS-avtalen, hvis Norge innfører endringer.

– Om reglene i Norge skulle endres tilbake til det som gjaldt da ESA leverte sin grunngitte uttalelse, så tilsier uttalelsen at ESA vil se på det som EØS-regelbrudd, skriver kommunikasjonsrådgiver Stefania Reynisdottir til E24.

Mener det finnes en politisk løsning med ESA

Bjørnar Skjæran, nestleder i Arbeiderpartiet, har uttrykt at han er bekymret for at useriøse aktører vil ødelegge drosjemarkedet etter reformen. Han har tidligere uttalt at han vil reversere flere av elementene fra 2020-reformen.

– Vi vil gjeninnføre krav om taxisentraler, lys på taket, taksameter og uniformerte sjåfører. Vi vil i gang med dette løpet av de første 100 dagene, siden det haster om vi skal rekke å redde taxinæringen før det går helt gæli, sier han til E24.

Bjørnar Skjæran er nestleder i Arbeiderpartiet, er imot taxireformen fra november.

Er det mulig å gjennomføre uten å ende i konflikt med EØS-reglene om fri etablering?

– Ja vi har sett tidligere at en kan ha politiske løsninger på slike problemer. Det skal være mulig å regulere et marked som dette som ikke fungerer.

– Liberaliseringen av markedet ble ikke gjennomført av høyresiden som følge av EU-press etter at ESA kritiserte reglene. Den har blitt gjennomført som et ideologisk eksperiment, som de bare slapp løs i Norge.

– Viktig å møte forpliktelsene

Regjeringen skrev i september at de ville reformere taxireglene «uavhengig av ESAs uttalelse».

Stortingsrepresentant for Høyre, Peter Frølich, sier han likevel ikke kjenner seg igjen i beskrivelsen fra arbeiderpartiets nestleder.

Høyres stortingsrepresentant Peter Christian Frølich, forsvarer taxireformen fra november.

– Det var både et politisk ønske fra vår side, siden taximarkedet var ødelagt med monopoltilstander, men det var også merkbart at ESA raslet med sablene i bakgrunnen. Det var viktig å møte forpliktelsene vi har til EØS-samarbeidet, sier Frølich til E24 om reformen fra november.

– Reverseres reformen vil det bli et mageplask for venstresiden. Det er en håpløs ting å gjøre. Med en reversering hever de seg over et europeisk samarbeid, de erklærer krig mot forbrukeren og de lover noe de ikke har mulighet til å gjøre.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Taxireformen
  2. Bjørnar Skjæran
  3. ESA
  4. Taxibransjen
  5. Drosjenæringen

Flere artikler

  1. Tidligere taxisjåfør reagerer på rødgrønn kritikk av ny reform: Mener Vedum støtter etablerte privilegerte drosjeeiere

  2. Vedum reagerer på eksplosjon i antall taxiløyver: – Ødelagt hverdagen til tusenvis av sjåfører

  3. Eksplosiv vekst i nye taxiløyver i Oslo: – Det er helt katastrofe

  4. – Nå må vi gjennomgå regulering av finfluensere

  5. Samlet venstreside: Ønsker ikke å rekruttere fra PR-byråer