ORKLA SELGER ELKEM: Tar ikke utbytte - og tar Rec av salgslisten

Orklas største eier og styreleder, Stein Erik Hagen, fjerner Rec fra salgslisten og sier salget av Elkem ikke skal utløse at han og aksjonærene tar ut mer i utbytte.

Publisert:

– Vi har investert store milliardbeløp i Elkem og utviklet det til et solid selskap som gjør at det vil være ledende i årene fremover, med nye eiere, sier Stein Erik Hagen, som gjennom selskapet Canica eier over 23 prosent i Orkla

OSE

ORK

.

Tirsdag fortalte Orkla-sjef Bjørn Wiggen at Orkla vil satse på de to kjerneområdene Orkla Brands og Sapa.

Tror på REC

Brands er alle dagligvarer fra Pizza Grandiosa til sauser, mens Sapa er mer ukjente aluminiumsprodukter hvor de er verdensledende.

– Wiggen har full tilslutning for den strategien fra oss og andre store aksjonærer. For å møte utfordringene i fremtiden, må vi konsentrere fokus og satse på noen få virksomheter, hvor vi er og skal være best, sier Hagen.

Et tredje område er solenergiselskapet Rec

OSE

REC

, hvor Orkla har kjøpt seg opp til 39,7 prosent. Det var et eventyr hvor aksjekursen nådde 220 kroner for vel tre år siden. Nå er den under 20 kroner.

Både Hagen og Orkla har signalisert at de vil selge Rec, men nå tar Hagen REC ut av salgslisten.

– Nå som vi har solgt Elkem Solar og redusert vår satsning på solenergi, kan vi ha en helt annet tidshorisont for Rec. Det står ikke på vår salgsliste.

– Det skyldes vel først og fremst at aksjekursen er så lav, at den må opp før dere selger?

– Det påvirker selvfølgelig vår vurdering, men vi har tro på selskapet og ønsker å utvikle det videre.

Moderat utbytte

Wiggen sa tirsdag at de 12,5 milliarder kronene de får for salget av Elkem, skal brukes til å nedbetale gjeld, betale utbytte og investere i Brands og Sapa.

Hagen sier han ikke vil ta initiativ for å øke utbyttet til eierne.

– Canica kommer ikke til å ta initiativ til at Elkem-salget gjør at vi tar ut noe ekstraordinært utbytte. Vi mener pengene bør brukes til å utvikle Orkla videre. Mitt ønske er at hele beløpet investeres videre i Orkla, slik at vi kan investere mer penger i det vi er og skal være gode på.

– Orkla har siden 2007 årlig utbetalt 2,25 kroner i utbytte pr. aksje. Du signaliserer at det er en linje som bør videreføres?

– Ja, Orkla har lagt til grunn en forutsigbar og langsiktig utbyttepolitikk og de fleste aksjonærene jeg har kontakt med, er enig i den linjen.

Salgskritikk

Hagen får kritikk for å ha solgt verdier for 30 milliarder kroner de siste årene, ut av landet: Blant annet Orkla Media for seks milliarder kroner, Elkems vannkraftverk for seks, skogene for 1,7 og nå Elkem for 12,5 milliarder kroner.

Les mer: LO bekymret for Elkem-salg

– Orklas portefølje har blitt for bred med for mange ulike virksomheter. Det er ledelsen og styret helt enige om. Vi har solgt og selger noen virksomheter for å investere ytterligere i kjerneområdene. Det er altså ikke slik at vi selger for å tappe Orkla, men for å møte fremtiden og for bli bedre og større der vi lykkes best, sier Hagen.

Orkla har i dag også en investeringsavdeling som forvalter verdier for opp mot ti milliarder kroner.

– Vi vil i sterkere grad bruke de pengene til å gå inn i selskaper vi kjenner, hvor vi kan gå inn som betydelige eiere, sier Bjørn Wiggen.

Les mer om Orklas salg av Elkem:

Flere nyheter på E24.

Publisert:
Gå til e24.no