OLJEPRISSJOKK FOR SAS: Skyhøy oljepris koster 3 milliarder
Den høye oljeprisen kan øke SAS' kostnader med 3 milliarder kroner. Det kan bety dyrere flybilletter.
- Det er en ekstrem situasjon og en tøff utfordring for hele bransjen, sier investorkontakt Sture Stölen i SAS.
SAS-aksjen SAS-NOK falt rundt 6,9 prosent på børsen og ble handlet til 38,10 kroner per aksje torsdag. Dermed har flyselskapet tapt 45 prosent av sin markedsverdi bare siden årsskiftet.
Konkurrenten Finnair kom med et resultatvarsesl torsdag på grunn av de raskt stigende drivstoffprisene og en generell lavere etterspørsel etter flyreiser.
Siden årsskiftet har prisen for et tonn med flydrivstoff steget fra 850 til nye rekordnivået over 1300 dollar. Det er veldig dårlige nyheter for den allerede hardt pressede flyindustrien.
SAS, som hadde et kjempeunderskudd på en milliard kroner i første kvartal, betalte i fjor til sammen 8,1 milliarder svenske kroner for å fylle opp drivstofftankene på sine fly. I år ser det ut til at den kostnaden stiger kraftig.
Les også: Krisepakke fra SAS
Les også: Norwegian flyr uten sikring
20 prosent av kostnadene
- Holder prisen seg på dagens nivå, dreier det seg om en kostnad på drøyt 11 milliarder kroner, sier Stölen.
Det er altså en økning på cirka 3 milliarder kroner sammenlignet med 2007. I fjor utgjorde drivstoff 17 prosent av SAS' totale kostnader. Så sent som i 1999 sto drivstoff for 9 prosent av kostnadene.
- Nå ligger vi godt og vel på 20 prosent, og for bransjen som helhet står drivstoff for mellom 20 og 35 prosent. Det er den nest største kostnadsposten for tiden, sier Stölen som spår at flere mindre flyselskaper kommer til å få problemer med å håndtere oljesjokket.
SAS har sammenlignet med mange andre flyselskaper en noe eldre flåte med fly, 57 av de 260 flyene er av modellen MD-80 med en snittalder på 18 år, som bruker mer drivstoff enn mer moderne fly.
- Men det kompenseres ved at vår kapitalkostnad er meget lavt, så totalt sett er det ingen kostnadsulempe, sier Stölen.
SAS' mål er å kompensere de økte drivstoffkostnadene gjennom å øke billettprisene, men det er vanskelig når oljeprisen stiger så raskt.
Kan øke billettprisen
Den 6. mai innførte SAS et drivstofftillegg på sine billetter på mellom 75 og 140 svenske kroner per enkeltreise. Etter det har drivstoffprisen steget ytterligere, og det kan bli aktuelt med ennå høyere tillegg.
- Det kan ikke utelukkes. Vi ser naturligvis på hvilke grep vi kan gjøre, sier Stölen.
SAS er allerede hardt presset. I sammenheng med rapporten for første kvartal varslet ledelsen med konsernsjef Mats Jansson i spissen en sparepakke som skal kutte kostnader med 1,1 milliarder svenske kroner i løpet av året, og 1000 abreidsplasser kuttes. Dessuten minskes kapasiteten med 11 fly. Det kommer i tillegg til en tidligere vedtatt sparepakke på 2,8 milliarder kroner frem til 2011.