Netthopp for Biltema i mars: Mangedoblet til 72 millioner

Biltemas omsetning på nett bikket 72 millioner kroner i mars. Det er en kraftig økning fra samme periode året før – da Norge stengte ned for første gang i løpet av pandemien.

TIL Å BÆRE: I en periode med mange stengte varehus har Biltema valgt å holde åpent med det de kan; nettbutikk og klikk-og-hent-løsninger.

Biltema Norge
  • Fabian Skalleberg Nilsen
Publisert: Publisert:

Biltema Norge valgte å la alle ansatte fortsette å jobbe, til tross for at over 20 varehus ble stengt ned i starten av året. Det ser ut å ha båret frukter.

Vi kan skilte med nesten 500 prosent vekst i netthandelen i mars, bare i Norge. Det er ganske betydelig, sier daglig leder Dag Bergby til E24.

Isolert sett førte mars med seg en omsetning på 72 millioner kroner på nett. Mye av økningen kommer fra kunder i området med de strengeste tiltakene, Oslo og Viken.

Denne uken er syv varehus igjen åpnet for fysisk handel etter at flere kommuner i Viken fikk lettelser i de nasjonale coronatiltakene.

Tok igjen noe av det tapte

I likhet med sin konkurrent har også Jula opplevd en solid pågang på nett i områdene med de strengeste tiltakene i år.

– Jeg har ikke anledning til å gå ut med tall, men vi har hatt en markant vekst i netthandelen. Det har ikke kompensert fullt ut, men det har hjulpet oss noe, sier Jula Norge-sjef Johnny Albøge.

Les på E24+

Er det mer til overs for Europris-aksjen?

Kjeden har måttet stenge 17 av sine 37 varehus i løpet av 2021. Nå er det kun tre som ikke har fått åpne igjen.

Av rundt 700 ansatte har nesten 200 vært permittert, opplyser han. Nå er de aller fleste tilbake i arbeid.

– Vi har vært nødt til å kalle permitterte tilbake på jobb i de nedstengte områdene på grunn av økt aktivitet i nettbutikken vår, sier Albøge.

Les også

Massivt klikk og hent-trykk i påsken: Ventetiden øker for kundene

Sommervikarer i april

Mens kunder har klikket og hentet varer har flere av de nedstengte varehusene sett seg nødt til å få flere på jobb.

Biltema valgte derfor å fremskynde sommervikarperioden med en måned, så varehussjefene kunne ansette flere tidligere enn normalt.

– Vi startet allerede i april med å ansette sommervikarer for å takle økt arbeidsmengde. Hovedsakelig ved varehusene som er rammet av nedstenging. Vi kommer også til å ta inn en bolk i mai, forteller Bergby.

Enkelte varehus har økt bemanningen med 40 prosent.

Les også

Netthandelen reddet XXL: Sto for en fjerdedel av salget under nedstengingen

– Det er gledelig å kunne konstatere at vi både unngår permitteringer og kan ansette flere. Jeg har jobbet som sommervikar selv, og vet også hvor sårbar man er som selskap i situasjoner som dette her, sier Biltema-sjefen.

Foreløpig er det kun 19 av 2.000 ansatte som har vært permittert under pandemien.

Les også

Må stenge over 20 varehus – dropper permitteringer

Leker og luksus

Bergby mener det er tydelig at kundene forbereder seg på en ny hjemmesommer.

– Det går mye leker, sykkel og sykkelutstyr. Basseng er veldig populært, i tillegg til utstyr til hage og dyrking.

I tillegg er det mange som kjøper byggevarer; skruer, maling og «gjør-det-selv-utstyr».

KLIKK OG HENT: Her viser en ansatt ved Biltemas varehus i Oslo frem en stor ordre. Kunden hadde bestilte dette på nett og hentet varene med sykkel.

Biltema Norge

For årets første kvartal ser sjefen i varehuskjeden «en god økning i omsetning».

– Selv om jeg ikke kan oppgi tall ennå ser det veldig lovende ut totalt sett. Vi er veldig fornøyde med kvartalet, og det ser lyst ut, sier han.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Netthandel i Norge
  2. Coronaviruset
  3. Biltema
  4. Oslo
  5. Viken
  6. Netthandel
  7. Varehandel

Flere artikler

  1. Må stenge over 20 varehus – dropper permitteringer

  2. Massivt klikk og hent-trykk i påsken: Ventetiden øker for kundene

  3. Pakkerush hos Posten – på nivå med julen

  4. Over 1000 permittert etter ny stengerunde

  5. Frykter konkursras: - Alkoholen trumfer visst alt om dagen