VALGKAMPMODUS: Trygve Slagsvold Vedum møtte Widerøe-sjef Stein Nilsen i Bodø høsten 2019.

Helge Mikalsen
Kommentar

Når Trygve Slagsvold Vedum blir Widerøes beste PR-rådgiver

Den nordnorske monopolisten driver høyt spill i kampen for bedre rammevilkår. Det kan lønne seg – men også slå tilbake på selskapet selv.

Publisert:

Senterpartiets leder Trygve Slagsvold Vedum er ikke så glad i PR-rådgivere.

Mandag ble han en selv, gjennom sitt dugnadsbaserte lobbyarbeid for flyselskapet Widerøe.

– Som å ta bort T-banen i Oslo, sa Vedum til VG om flyselskapets helt frivillige kutt av 4.000 årlige avganger, altså 11 per dag.

– Regjeringen har vært helt blinde, la Sp-lederen til.

Flyselskapet traff blink på PR-strategien.

For Widerøe – som nærmer seg 5 milliarder kroner i omsetning, og eies av Fjord1 og samferdselsgiganten Torghatten, hvis markedsverdi er på over 7 milliarder kroner – driver ikke med dugnad.

NEI, DE POSISJONERER seg for kamp om bedre rammevilkår og større offentlige subsidier.

Samme dag som rutekuttene ble varslet, gikk søknadsfristen ut for en stilling som «rådgiver flytrafikk» i Nordland fylkeskommune.

Regjeringen klarte ikke å legge ned fylkeskommunen, så noe må de drive med. Og en av disse oppgavene blir å forvalte den subsidierte delen av kortbanenettet.

KUTTENE WIDERØE VARSLET mandag gjelder de kommersielle rutene. Men det skinner gjennom at Widerøe nå kan tenke seg tilskudd for flere ruter, gjerne kombinert med lavere avgifter.

Som toppsjef Stein Nilsen uttalte på Dagsnytt 18 mandag:

– Det er en viktig debatt hva man vil med kortbanenettet. Jeg håper at politikerne tar en ordentlig debatt om dette. Det er utrolig viktig med noen lettelser på avgiftssiden, sa han. 

Før Narvik-ordfører Rune Edvardsen (Ap) etterlyste at Evenes-Bodø måtte bli en FOT-rute, altså med anbud og tilskudd.

DE 4.000 AVGANGENE som Widerøe nå vil kutte er i all hovedsak nordpå. Noen av dem er ikke kritiske, som direkteflyene fra Helgeland til Oslo. Reisen tar bare lengre tid, med flybytte i Bodø eller Trondheim.

Mer kritisk er det at selskapet nå vil legge ned alle avganger mellom Bodø og Evenes. En rute som knytter førstnevnte til både Narvik og Harstad. Og som man skulle tro blir savnet.

Ikke minst fra fylkespolitikerne som nå skal forvalte kjøp av slike flyruter.

STATEN BRUKER NÆR én milliard kroner på kjøp av flyruter i distriktene. Det kan bli mer, med Senterpartiet på full fart mot 2021, Knut Arild Hareide som fersk samferdselsminister – og attpåtil en distriktsminister Linda Helleland til å holde dialog med vekslende opprør.

Flyruter i en landsdel hvor nabobyen er seks timers kjøring unna kan bli en slik sak. Widerøe har gode sjanser i dette slaget.

MEN SÅNT SPILL er ikke ufarlig, selv for en de facto monopolist.

Kundene liker neppe å bli holdt som gisler. Nordlendinger og finnmarkinger har allerede et ambivalent forhold til selskapet. Høye priser og hyppige kanselleringer skaper frustrasjon.

Men hver gang andre prøver seg, blir det stort sett krise. Til syvende og sist er det trygt med Dash 8, 39 seter og grønne sjokoladebiter. Et ekteskap av fornuft mer enn kjærlighet.

DET KAN SKAPE rom for beilere som vil flørte med nordlendingene.

Problemet for Widerøes konkurrenter har alltid vært volum, infrastruktur og kombinasjonen av kommersielle og subsidierte ruter på kortbanenettet. Akkurat nå kan det bli et tomrom å fylle for den som ser muligheter.

Og de kan begynne der det bor flest. Med den trolig nokså lønnsomme ruten fra Bodø til Evenes.