Ny krangel om flypassasjeravgiften

Den omstridte flypassasjeravgiften fortsetter å skape krøll på borgerlig side. Venstre mener Frp tegner et upresist bilde av hvordan avgiften kom til, men får selv svar på tiltale.

TRUSSEL: Et fly fra Ryanair på Moss Lufthavn Rygge. Det kontroversielle lavprisselskapet Ryanair bruker avgiften som begrunnelse for å kutte ut flyginger fra Moss Lufthavn Rygge

Jon Olav Nesvold NTB scanpix
Publisert:

I en kronikk i Dagbladet skriver Venstres finanspolitiske talsmann og nestleder Terje Breivik at Fremskrittspartiet direkte og indirekte bidrar til å opprettholde myter om avgiften.

Han avviser at den kom på plass en sen nattetime, anfører at den slett ikke er særnorsk og sier avgiften har en annen innretning enn Venstre foreslo.

– Sannheten er at modellen kom fra regjeringen fordi Frp ikke ønsket økte avgifter på fossilt drivstoff. Da må vi også forvente at modellen fra regjeringen er gjennomtenkt og kvalitetssikret, sier Breivik til avisen.

– Må ta ansvar

Venstre-nestlederen mener Frps motstand mot andre avgifter er den egentlige grunnen til at flypassasjeravgiften innføres fra 1. april.

– Jeg har høy terskel for å referere fra det som skjer rundt forhandlingsbordet, men når representanter fra Frp, både tidligere og nåværende ledere, tegner et bilde som i beste fall er unyansert, så har jeg et behov for å korrigere, sier Breivik til Dagbladet.

Han mener Frp må ta sin del av ansvaret for avgiften, som har ført til folkelig forargelse, ikke minst i Østfold, der det kontroversielle lavprisselskapet Ryanair bruker avgiften som begrunnelse for å kutte ut flyginger fra Moss Lufthavn Rygge.

Les også

– Norsk design kan bli den nye oljen

Slår tilbake

Fremskrittspartiets finanspolitiske talsperson Hans Andreas Limi medgir overfor NTB at det var uaktuelt å gå inn for økte drivstoffavgifter.

– Folk kjører ikke bil fordi de har lyst, men fordi de må. Økte avgifter vil bare gjøre det dyrere for folk flest å kjøre bil, trafikken vil ikke gå ned. Da må avgiftene i så fall dobles – noe som er helt utelukket for oss, sier han.

Limi understreker at han står inne for budsjettavtalen og legger til at regjeringen vil følge opp vedtaket og dermed sørge for at flypassasjeravgiften innføres. Men et eierskap til avgiften føler han ikke.

– Det er rimelig at Venstre står oppreist og tar ansvar for det partiet fikk på plass i budsjettavtalen. Regjeringspartiene skulle gjerne ha vært avgiften foruten. Den sto ikke på vår liste, men den sto på Venstres, sier han.

Les også

DNB-stiftelse skal være blant Amedia-interessentene

– Uaktuelt

Venstres foreslåtte modell for flypassasjeravgiften er helt lik den tyske, anfører Breivik. Men Finansdepartementet satte foten ned.

– Venstre hadde en flypassasjeravgift med en noe annen innretning i sitt alternative budsjett, men den ville måtte notifiseres til ESA, og man kunne ikke budsjettere med den fra 2016, sier Siv Jensens statssekretær Jørgen Næsje (Frp) til Dagbladet.

21. februar går høringsfristen ut for den omstridte avgiften. Så langt peker de fleste som har uttalt seg, på at forslaget er svakt utredet. Blant annet har det statlig eide Avinor og Konkurransetilsynet uttalt at avgiften kan ha konkurransevridende effekter.

Les også

Konkurransetilsynet mener flyseteavgift må utsettes

Les også

– Legg heller avgiften på de tomme setene

Les også

Sterk passasjervekst for Norwegian