Analytiker mener det må mer til for å sikre norsk luftfart: – De som kommer best ut er selskaper som Wizz Air og Ryanair

Regjeringens nye krisepakke som inkluderer fjerning av flypassasjeravgift og dobling av rutekjøp har lite å si for flyselskapene, som allerede har tapt milliarder på regjeringens smitteverntiltak. – Det blir den tøffeste vinteren i historien, sier analytiker.

VENTER PÅ KOMPENSASJONSPAKKE: Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs tror ikke dagens nye redningspakke er nok for å redde norsk luftfart. Han håper at det kommer milliardkompensasjoner til flyselskapene så snart som mulig.

Marius Lorentzen / E24
  • Camilla Knudsen
  • Ole Martin Skaug
Publisert:,

Mandag kveld kom regjeringen og Frp til enighet om nye krisegrep for luftfarten. Flypassasjeravgiften fjernes neste år, og statens rutekjøp dobles til to milliarder kroner.

– Det må mer bensin på tanken for å sikre at norsk luftfart flyr videre. De må ikke vente til det blir for sent, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs til E24.

Han peker på at både Norwegian, SAS og Widerøe har gått på milliardtap på grunn av tiltak som regjeringen har innført. Trolig vil det være snakk om rundt 13–14 milliarder bare for 2020, anslår analytikeren.

– Flyselskapene har behov for en rettet pakke med en andel av dette i kompensasjon. Det kan kanskje være snakk om 1,5–2 milliarder kroner for Norwegian og tilsvarende for SAS, sier han.

Les på E24+

Les også: (+) Hissige kreditorer kan faktisk være en fordel for Norwegian

Elnes mener dagens forslag til tiltak er helt greie, men presiserer at de bidrar ikke til å bedre likviditeten til Norwegian, SAS og Widerøe, og at de dermed at svært liten betydning.

I Norwegian er de også helt klare på at de har behov for mer støtte.

– Vi er glade for at fritaket for flypassasjeravgiften videreføres ut hele 2021. Samtidig har vi vært tydelige på at Norwegian er avhengig av mer støtte for å opprettholde driften gjennom koronakrisen, og slik sikre norske arbeidsplasser og konkurransen i det norske markedet, sier talsperson Christer Baardsen til E24.

Regjeringspartiene har vært i harde forhandlinger med Frp om den nye krisepakken. Fra venstre: Mudassar Kapur (H), Ola Elvestuen (V), Tore Storehaug (KrF) og FrPs Sylvi Listhaug.

Vidar Ruud / NTB

– Bør ikke drøye lenger enn januar

Hardt rammet av coronapandemien og med høy gjeld, er Norwegian nær konkursens rand etter å ha fått avslag på søknad om milliarder i statlige lån så sent som i forrige uke.

Norwegian-ledelsen ville da ikke utelukke ytterligere permitteringer, oppsigelser eller konkurs, men var klar på at selskapet har likviditet til å stå gjennom en viss del av vinteren.

Flyanalytiker Elnæs tror også selskapet kan holde det gående en stund til.

– Basert på det vi vet om Norwegians likviditet, så flyr de fortsatt i januar, hvis ikke det skjer noe helt spektakulært, men en kompensasjonspakke bør ikke drøye noe lenger enn det. Vi vet jo ikke om juletrafikken blir borte, og da blir det fort verre.

På dagens pressekonferanse om de nye tiltakene ble det sagt at regjeringen skal komme tilbake til situasjonen for luftfarten i januar, «herunder en vurdering av behovet for en kompensasjonsordning for luftfarten og rammen for rutekjøp».

– Den vinteren som kommer nå, vil bli den tøffeste vinteren i historien for luftfarten, i hvert fall i fredstid. Det er en katastrofe for luftfarten, sier Elnæs.

– Bra for lavprisselskap som Wizz Air

I et normalår vil fjerningen av flypassasjeravgiften utgjøre rundt 1,6 milliarder, ifølge Elnæs, men som det er nå, vil det ha mindre å si fordi selve passasjergrunnlaget er borte.

– De som kommer best ut av det er lavprisselskaper som Wizz Air og Ryanair, som dermed kan tilby enda billigere billetter, og kanskje for Widerøe, som har korte ruter. Men det som virkelig trengs er kompensasjon for tapt inntekt.

Norwegian har tidligere i krisen fått lånegarantier fra staten.

– Men det må mer til for å sikre at selskapet kan fly videre når covid gir seg, og det må de gjøre nå – ikke vente til det blir for sent, sier Elnæs.

Han mener for øvrig at statens dobling av rutekjøp er et viktig grep for å sikre den norske transportinfrastrukturen.

– Dette er jo ikke en type trafikk som flyselskapene tjener så mye penger på, men de får i hvert fall en kontantstrøm som de uansett trenger, selv om det ikke betyr så mye økonomisk for flyselskapene.

Les også

Les også: Storbank: Norwegian er verdt 370 millioner kroner

Direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe.

Stian Lysberg Solum / NTB

– Et steg i riktig retning

NHO Luftfart kaller dagens tiltak «et steg i riktig retning», men mener det aller viktigste er regjeringens kommende vurdering av skal komme med en vurdering av en egen kompensasjonsordning for luftfarten, ifølge en pressemelding.

Torbjørn Lothe, som leder NHO Luftfart, legger til grunn at en slik ordning må dekke
en andel av det historiske omsetningsbortfallet som skyldes smittevern og reiserestriksjoner.

Lothe regner nå med at regjeringen vil gå i dialog med luftfartsbransjen for å diskutere mulige opplegg for en kompensasjonsordning.

Les også

Les også: Norske, svenske og danske småsparere har minst 290 millioner på spill i Norwegian

Her kan du lese mer om

  1. Turbulensen i Norwegian
  2. Norwegian
  3. Luftfart
  4. Flyselskaper
  5. Politikk
  6. Coronaviruset
  7. Flypassasjeravgiften
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Flybransjen trenger opptil 720 milliarder kroner mer i støtte

  2. NHO forsvarer Wizz Airs ankomst i Norge

  3. Forbrukertilsynet ber flyreisende om å sikre seg

  4. Annonsørinnhold

  5. Foreslår at lånegarantiordningen for luftfarten forlenges ut året

  6. Analytiker tror Wizz Airs 10-kronersbillett kan komme til Norge