GM og Chrysler-fusjon i fare
Fusjonen mellom General Motors og Chrysler trues av manglende kapital.
Nå tror mange analytikere at myndighetene må gripe inn for å sikre at fusjonen gjennomføres.
I går kom meldingen om GM
NYSE
GM
s planer for å få fart på fusjonen med Chrysler. Nå ser det ut til at fusjonen kan gå i vasken. Årsaken til dette er at GM mangler kapital, skriver Reuters.
Selv ikke den amerikanske fagforeningen United Auto Workers union, som allerede har lånt GM 1,7 milliarder dollar, spås å være en potensiell investor.
Fusjonen blir uansett en dyr affære. Det er ingen lett jobb å skaffe kapital til en fusjon mellom to selskaper som begge har tapt milliarder av dollar.
Les også:
Tviler
Nå tviler mange eksperter på at fusjonen kan gjennomføres uten innblanding fra myndighetene. Ifølge Reuters kilde kan hele fusjonen avhenge om myndighetene er villige til å finansiere fusjonen eller ikke.
Administrasjonen i både GM og Chrysler er klar over at vinduet for å søke finansiering fra myndighetene stenger etter presidentvalget 4. november.
- Dersom fusjonen ikke gjennomføres innen to uker, er det svært sannsynlig at den går i vasken, sier en kilde til Reuters.
Flere analytikere har liten tro på at Chrysler vil overleve dersom fusjonen med GM ikke gjennomføres. De mener at både Chrysler og GM vil ha større sjanse til å stå imot finanskrisen dersom de slår seg sammen.
Les også:
Troen i behold
Direktør i GM, Fritz Henderson, har fremdeles tro på at selskapet kan tilegne seg Chrysler, og dermed også noe av selskapets resterende kapital- Som beløper seg til 11,7 milliarder dollar.
Chrysler har også en gjeld på 9 milliarder dollar, som må betales tilbake dersom den ikke kan refinansieres. Dersom fusjonen gjennomføres trenger GM mellom 4 og 5 millioner dollar for å finansiere sluttpakker til mellom 30.000 og 40.000 ansatte som kommer til å bli sagt opp.
Mandag var markedsverdien på GM kun 3,7 milliarder dollar. En annen indikasjon på at General Motors har problemer er deres planer om å be den amerikanske sentralbanken om lån som en følge av den fastlåste situasjonen i lånemarkedet, skriver nyhetsbyrået.
Både GM og Chrysler har lidd et rekordlavt bilsalg den siste tiden.