Norges Bank om høstens banktrøbbel: – Bekymringsfullt

Episodene med teknisk trøbbel  i vår og høst som lammet banker og satt banktjenester ut av spill bekymrer Norges Bank.

BEKYMRET: Direktør for pengepolitisk avdeling i Norges Bank, Jon Nicolaisen, la torsdag frem rapporten om finansiell stabilitet. Her ved en tidligere anledning.

Foto: Aleksander Andersen NTB scanpix
Publisert:

Visesentralbanksjef Jon Nicolaisen i Norges Bank la torsdag frem årets rapport om finansiell stabilitet.

Budskapet fra bankplassen er fortsatt at nordmenns høye gjeld er den største faren i det finansielle systemet, men rapporten vier også plass til utviklingen og risiko i finansiell teknologi og digitalisering.

Og episodene med banktrøbbel i vår og høst, der tekniske feil hos IT-leverandøren Evry rammet nettbanker og mobilbanker i en rekke banker, er under lupen hos sentralbanken.

– Det er jo bekymringsfullt at det oppstår svikt, sier Nicolaisen.

I april lammet teknisk krøll i Evrys systemer norske og svenske banker. Det førte blant annet til problemer knyttet til betaling i butikk, nettbank og mobilbank.

En feil i en stormaskin førte i oktober til at flere store banker fikk problemer med nettbanker og mobilbanker.

Nå får du alle økonominyhetene ett sted. Last ned minE24 i Apple Store eller Google Play.

«Viser hvor sårbart systemet er»

Torbjørn Hægeland, direktør i avdelingen finansiell stabilitet, sier Norges Bank og Finanstilsynet følger utviklingen nøye.

– Hendelsen i Evry for en tid tilbake er jo en illustrasjon av hvordan en feil hos en sentral leverandør, som mange har utkontraktert deler av IT-virksomheten til, kan få konsekvenser for flere finansforetak og banker, sier Hægeland.

I rapporten skriver sentralbanken «at avbrudd og nedetid påvirker kunder og foretak på tvers av landegrenser viser tydelig hvor sårbart systemet er for operasjonelle feil og eventuell cyberkriminalitet».

Les også

minE24 gir deg alle økonominyhetene på ett sted. Les mer og last ned her!

«Dette gir grunn til økt oppmerksomhet fra norske myndigheter», skriver Norges Bank.

Rapporten peker på at digitaliseringen på den ene siden kan øke effektiviteten og brukervennligheten.

Men også risikoen for digital kriminalitet og det sentralbanken kaller «operasjonelle problemer», altså tekniske feil som rammer datasystemene, øker.

En gjennomgang fra Finanstilsynet viser at det er sistnevnte årsak som først og fremst har ført til episodene med nedetid, altså at kundene mister tilgangen til konto- og betalingstjenester, i det norske banksystemet de siste årene.

Les også

Norges Bank om nordmenns høye gjeld: – Øker risikoen

– Vurderer forskjellige typer tiltak

En av risikofaktorene er at flere rammes når det først skjer en feil hos en leverandør som leverer tjenester til mange banker.

«Dersom en sentral leverandør av en tjeneste blir rammet av systemfeil eller blir angrepet, vil det berøre flere aktører samtidig. Utkontraktering har lenge vært vanlig i finanssektoren, men omfanget, og dermed også risikoen, har økt i takt med økende
bruk av IT-tjenester de siste årene», skriver sentralbanken.

– Det er færre og færre leverandører. Tendensen internasjonalt er at man går over til skytjenester. Store leverandører leverer standard tjenester. Det er kostnadseffektivt, men det er klart disse tingene blir mer sårbare jo mer som er samlet på et sted, sier Nicolaisen.

– Hvilke tiltak kan settes inn for å redusere denne sårbarheten?

– Det er litt vanskelig å si nå. Vi vurderer forskjellige typer tiltak, også i samråd med Finanstilsynet. Så må jeg understreke at det er først og fremst eiernes eget ansvar, altså bankene som eier disse systemene, å påse at de er tilstrekkelig sikre. Det følger vi opp regelmessig, sier Nicolaisen.

Les også

Olsen: Norges Bank godt rustet til å forvalte oljefondet

Les også

Norges Bank-undersøkelse:
Etterspørselen etter boliglån falt i tredje kvartal

Les også

Oljefond-sjefen avblåser «maktkampen»

Her kan du lese mer om