MØTE MED FREDRIKSEN: Vil bygge bro til Fredriksen

John Fredriksen har i mange år har hatt et forhold på frysepunktet til norske myndigheter. Men onsdag hadde en av verdens rikeste et møte med Næringsdepartementet om den nye maritime strategien.

  • CHRISTIAN HARALDSEN ROAR VALDERHAUG THOMAS SPENCE SVEIN E. FURULUND
  • GRETE DE LANGE - i Singapore
Publisert:

Møtet fant sted da Frontline holdt en mottagelse i lokalene på Aker Brygge under Nor-Shipping onsdag formiddag. Fra Næringsdepartementet var det statssekretær Rikke Lind som stilte.

– Jeg hadde et kort møte med John Fredriksen og Tor Olav Trøim hvor jeg presenterte den maritime strategi. For oss er det viktig å presentere strategien for flest mulig i det maritime miljøet. Jeg gjør aktiv tilnærming til så mange som mulig. De John Fredriksen-dominerte selskapene Frontline, Golden Ocean, Seadrill og Marine Harvest er alle svært store i det norske maritime miljø, sier Lind.

Et bærende element i den nye maritime strategien er at Regjeringen nå kan slå i bordet med en rederiskatt som er fullt på linje med konkurrentlandene i Europa, det vil si tilnærmet null. Hvorvidt Fredriksen har fått et mildere forhold til norske myndigheter og norske skatteopplegg etter møtet, er uklart.

– Møtet var hyggelig, men jeg kan ikke si noe om responsen fra de to, sier Lind.

Leverte passet.
John Fredriksen har i mange år hatt ett iskaldt forhold til norske myndigheter. Konflikten toppet seg da Aftenposten kunne melde at Norges rikeste mann i april 2006 valgte å gi opp sitt norske statsborgerskap til fordel for kypriotisk statsborgerskap.
Hovedårsaken til at Fredriksen skiftet statsborgerskap, var at han ikke klarte å drive sine forretninger ut fra Norge tilfredsstillende ved bare å kunne være i Norge gjennomsnittlig 90 dager i året, som er grensen for at han må skatte til Norge.
Tidligere kunne nordmenn bosatt i utlandet være i Norge opp til et halvt år uten å måtte skatte til hjemlandet. Men da disse reglene ble strammet inn, ble det langt vanskeligere for Fredriksen å drive sin virksomhet uten å betale norsk formuesskatt. Myndighetene hadde lenge hatt Fredriksen under oppsikt skattemessig. Derfor måtte han være svært nøyaktig med hvor lenge han var i landet.
Nå var det neppe formuesskatt statssekretæren i Næringsdepartementet diskuterte med Fredriksen og Trøim.
Men tidlig på 2000-tallet vurderte Fredriksen seriøst å flytte hele virksomheten hjem. Han gjorde det aldri. Hovedårsaken den gang var at Fredriksen mente det ikke var noen langsiktighet i de norske skattereglene fordi stadig nye politikere i maktposisjon forandret regelverket.
Lind har hatt flere møter med sentrale maritime aktører, blant andre styreleder Herbjørn Hansson i Nordic American Tankers (NAT) som er notert på New York børsen og registrert på Bermuda.
Lind ønsker også å få til et møte med den nye daglig leder og eier av gassrederiet BW Gas, Andreas Sohmen-Pao. I Aftenposten tirsdag opplyste Sohmen at rederiet på Bergehus i Oslo vil bli styrt fra Singapore fordi ledelsen bor i Singapore.
– Det er alltid trist og lite hyggelig når man får den type signaler, men det er ikke overraskende at rederiet blir styrt fra Singapore, sier Lind, som håper at Sohmen-Pao finner norsk maritim kompetanse interessant for videre satsning.
Store-John

Han er rik, så rik at han fortsatt er stinn selv om finanskrisen har slanket bort kanskje 20-30 milliarder kroner av formuen hans. John Fredriksen er Norges rikeste. Riktignok ikke nordmann lenger, men kypriot fra 2006 av. Da byttet han statsborgerskap etter å ha bodd en årrekke i London, og opplevd at norske skattemyndigheter var svært interessert i å telle antall dager i året han var på besøk i gamlelandet.

Med arbeiderklassebakgrunn fra Etterstad i Oslo startet han som bud og yngstemann i et skipsmeglerfirma, tok gymnas og handelsskole på kveldstid, før han fortsatte karrièren som skipsmegler og befrakter. Selv om han er verdens største tankreder, er han for folk flest i Norge kanskje likevel mest kjent som Vålerenga-patriot og investor. Trolig er det en av hans dårligste investeringer.

De siste årene har det blitt mye mer enn tank og fotball. Pengene, som før finanskrisen kom mangedoblet seg på få år, er nå godt spredd utover på både lakseoppdrett, rigger, reiseselskap og inkasso. Slik skal han slippe flere nær-konkursopplevelser av typen Frontline i 2002. Fredriksen er nå definitivt inne i varmen både blant andre redertopper, banker og myndigheter, men det har ikke alltid vært sånn. I mange, mange år var han skatteflyktningen og krigsprofitøren som ikke var veldig velkommen.

Fredriksen sies å ha svært god hukommelse om slike ting. Frontline er fortsatt ikke med i Norges Rederiforbund, men nå snakker han i alle fall nå med norske myndigheter.

Les også:

Les flere E24-nyheter

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Vil flagge hjem til Norge

  2. - Flytter ikke hjem til Norge

  3. Vil gjøre cruiseskip norske

  4. Vil ikke være filialnasjon

  5. Professor: Tidenes rikeste nordmann