Kjempeforsinkelse i inkassotall: Kan slå ut for fullt i fjerde kvartal

Når nordmenn begynner å fakturere som normalt igjen, vil også antallet inkassosaker og betalingsanmerkninger stige, spår Fair Group og Creditsafe.

SPÅR MER MISLIGHOLD: Daglig leder Per Fjærestad i Creditsafe (t.v.) og partner Christian Aandalen i Fair Group (t.h.) forventer økt mislighold av gjeld i privatmarkedet etter sommeren.

Eirik Elvevold / E24
  • Eirik Billingsø Elvevold
Publisert:

Det kommer frem i den siste kvartalsanalysen til Fair Group og Creditsafe.

Fair er et inkassoselskap, mens Creditsafe er en leverandør av kreditt- og foretaksinformasjon.

Ingen av dem har sett noe markant hopp i inkassosaker eller betalingsanmerkninger under coronakrisen, men dette kan endre seg etter sommeren.

Daglig leder Per Fjærestad i Creditsafe spår at det går mot økt mislighold i privatmarkedet – til tross for at nordmenn har redusert sin usikrede gjeld med 9,7 milliarder under krisen.

– Etter 12. mars har antallet fakturaer gått ned, mens utviklingen har vært flat i antallet inkassosaker og betalingsanmerkninger. Det betyr egentlig at folk har fått større problemer med å betale, og det at er underliggende høy vekst både i privatmarkedet og bedriftsmarkedet, sier Fjærestad.

Antallet inkassosaker forventes å øke først.

Betalingsanmerkninger krever rettslige skritt og dukker opp senere i prosessen, men for bedrifter er veien til en anmerkning langt kortere enn for privatpersoner.

– Når faktureringen kommer opp igjen på normalt nivå, vil også antallet inkassosaker og betalingsanmerkninger stige. Men vi ser en kjempeforsinkelse i tallene i Norge, så effekten kommer nok ikke før i fjerde kvartal, sier Fjærestad.

Les også

Stille før «inkassostormen»: – Veksten vil tilta utover høsten

Eksplosjon i delbetalinger og avdragsordninger

Så langt under coronakrisen har Fair og Creditsafe sett en eksplosjon i antallet henvendelser knyttet til delbetalinger og avdragsordninger.

Antallet slike henvendelser har økt med 700 prosent siden januar og 75 prosent fra april til juni.

– Det skyldes stort sett permitteringer, forklarer Fair-partner Christian Aandalen.

I tillegg har det blitt enklere å utsette eller dele opp krav uten nevneverdig kostnad.

– Under corona har saksbehandlerne våre begynt å tilby 20 avdrag istedenfor ti, sier Aandalen.

– Vi måtte gå i dialog med kundene våre for å tilby flere avdrag og la være å ta rettslige skritt, men det har vært en enkel prosess. Jeg opplever at næringslivet har vært langt mer rundhåndet under corona.

Yngre dårligere rustet

Yngre og nyetablerte, samt lavlønnede, vil trolig bli hardest rammet av økt mislighold.

– Yngre er dårligst rustet for kriser. De har gjerne høy lånebelastning, mindre inntekt og høyere arbeidsledighet. Yngre er generelt overrepresentert på mislighold, sier Fjærestad i Creditsafe.

Les også

Ferske tall fra Gjeldsregisteret: Her er forbruksgjelden størst

Han mener folk med lav, men stabil inntekt kan være mindre sårbare enn folk med høy, men variabel inntekt.

– Det er større utfall i gruppen med høy lønn. De har gjerne lagt seg til et høyere forbruk og en dyrere livsstil.

Kundene som sliter aller mest klarer gjerne ikke å få flere betalingsanmerkninger.

– De dårligste fem prosentene har ofte anmerkninger fra før, så de får ikke så mye mer kreditt. Det samme gjelder bedrifter. Når de ikke får låne mer penger, får de ikke misligholdt mer gjeld.

Les på E24+

Derfor kan det bli god butikk for Bank Norwegian å beholde de dårligste kundene

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. Inkasso
  3. Forbrukslån
  4. Gjeld
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Vi står foran en varslet krise vi aldri har sett maken til

  2. Arbeidsministeren bommer på mangfold

  3. Høyre har gitt opp å styre landet

  4. Annonsørinnhold

  5. Staten som kollisjonspute for Corona

  6. NAV har brukt 356 millioner på corona-håndtering