SAS-streiken

SAS ber pilotene avslutte streiken: – Trenger å dele på byrden

SAS-ledelsen er klar til å gjenoppta dialogen med pilotene når som helst, etter at de nå har søkt om konkursbeskyttelse som følge av streiken.

  • Camilla Knudsen
  • Benedicte Storm Bamvik
Publisert:

Tirsdag morgen ble det klart at SAS søker om konkursbeskyttelse i USA etter at over 900 SAS-piloter mandag gikk til streik.

SAS-sjef Anko van der Werff ber nå pilotene innstendig om å stanse streiken.

– En streik er det siste selskapet trenger nå, og vi vil derfor oppfordre pilotene til å avslutte streiken og delta konstruktivt som en del av denne prosessen, sier han.

Beslutningen om konkursbeskyttelse ble tatt i morgentimene, under et styremøte rett før børsmeldingen ble sendt ut.

SAS-sjefen venter å avslutte konkursbeskyttelsen om 9 til 12 måneder.

– Vi er trygg på at prosessen gjør oss sterkere og bedre for våre kunder og at vi blir en sunnere businesspartner i årene som kommer, sier han videre.

– Jeg tror dette er den beste veien fremover for SAS, for ansatte, kundene, business partnere og våre samfunn i Skandinavia.

Fortsetter å fly

Styreleder i SAS, Carsten Dilling, understreker at flyselskapet fortsetter den daglige driften med flyginger mens de søker om konkursbeskyttelse. Det vil imidlertid bli flere kanselleringer på grunn av den pågående streiken.

– Vi vil fortsette å jobbe med våre leverandører, og vi vil fortsette å levere den servicen som kundene forventer av oss.

– Men den pågående streiken gjør den utfordrende situasjonen enda tøffere, sier han og legger til at streiken har gitt et press på likviditeten.

– Absolutt ikke sant

SAS-pilotene uttalte tirsdag morgen at de følte seg lurt, og at SAS-ledelsen ikke hadde hatt noe intensjon om å inngå avtale med dem.

På spørsmål om dette svarer SAS-sjefen: – Det er absolutt ikke sant, vi har vært veldig åpne og transparente.

Styreleder Dilling tilføyer at ledelsen hele tiden har vært villige til å sette seg ved forhandlingsbordet for å finne en løsning.

– Vi er klare til å gjenoppta dialogen når som helst, sier han.

SAS-sjefen understreker videre at «vi trenger å dele på byrdene», for å klare å hente inn penger fra nye investorer.

– Vi må hente inn 9,5 milliarder svenske kroner, og vi trenger å finne investorer til det. Vi har vært veldig klare på at de investorene bare vil komme inn hvis vi gjør vår del, sier van der Werff.

Her viser han blant annet til at den danske staten har satt som betingelse for sin støtte at spareprogrammet «SAS Forward» gjennomføres.

Kriseprogram

SAS står i en økonomisk krise. Konsernet lanserte i februar spareprogrammet «SAS Forward», som skal redusere årlige kostnader med 7,5 milliarder svenske kroner.

Selskapet har i tillegg varslet at det har behov for å omgjøre gjeld på 20 milliarder svenske kroner til aksjer og hente inn 9,5 milliarder svenske kroner i friske penger. Dette vil i så fall utvanne de eksisterende eierne.

Sverige og Danmark eier 21,8 prosent hver i SAS, mens Norge solgte seg helt ut av SAS allerede i 2018.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. SAS-streiken
  2. SAS
  3. Streik
  4. Luftfart
  5. Konkursbeskyttelse
  6. Flyselskaper

Flere artikler

  1. Håper pilotene tar kontakt snart: – Begge parter må gi

  2. Full ordkrig om SAS-streiken: – Vi har nådd en smertegrense

  3. SAS søker konkursbeskyttelse i USA

  4. SAS kan bli nødt til å skalere ned virksomheten «radikalt»

  5. SAS får konkursbeskyttelse: – Ingen selskaper ønsker dette