Flypassasjeravgiften innføres 1.juni

Finansdepartementet har i dag fattet vedtak om at flypassasjeravgiften innføres 1. juni. Nå er spørsmålet hva som skjer med Moss lufthavn Rygge.

INNFØRES: Flypassasjeravgiften innføres slik Stortinget har vedtatt med iverksettelse fra 1. juni.

Foto: Darrin Zammit Lupi Reuters
Publisert:,

– Når Finansdepartementet i dag fastsetter forskriften og iverksetter avgiften med virkning fra 1. juni følger vi lojalt opp Stortingets vedtak om å innføre en flypassasjeravgift, sier finansminister Siv Jensen.

Avgiften ble vedtatt av Stortinget før jul som en del av budsjettavtalen for 2016, der Stortinget vedtok både sats og fritak.

I forkant av vedtaket skapte den omstridte avgiften krøll på det borgerlige samarbeidet.

Flere aktører, deriblant NHO Luftfart, Norwegian og Moss lufthavn Rygge, har siden avgiften ble forslått innført uttrykt stor skepsis til ordningen som skal bidra til å redusere klimagassutslipp.

Innføringen av flyseteavgift på 80 kroner er vinn eller forsvinn for Moss lufthavn Rygge og samarbeidet med lavprisselskapet Ryanair, mente flyplassjefen ved Rygge tilbake i januar.

Moss lufthavn Rygge: – Skal diskutere med styre og eiere

Pressekontakt Silje N. Thoresen ved Moss lufthavn Rygge har tidligere opplyst at innføring av flyseteavgiften vil medføre kroken for døra for lufthavnen, der Ryanair står for omtrent 90 prosent av volumet.

Fredag er tonen mer avventende.

– Vi er selvfølgelig skuffet, og må nå bruke tid på å diskutere med styret og eierne våre før vi kan gå ut og si noe mer om reelle konsekvenser, sier Thoresen til E24.

Ryanair har overfor Rygge gitt uttrykk for at de vil redusere sitt volum med omtrent to tredjedeler som en følge av innføringen av flyseteavgiften.

– Dette setter oss i en vanskelig situasjon, sier Thoresen.

Kan være kroken på døra

Innføringen av flyseteavgift på 80 kroner er vinn eller forsvinn for Moss lufthavn Rygge og samarbeidet med lavprisselskapet Ryanair, ifølge en uttalelse fraflyplassjefen i januar.

Hotellkongen Olav Thon var klar på at det ikke var et skremmeskudd for at det blir kroken på døren for Rygge dersom regjeringen innfører den såkalte flyseteavgiften, skrev Finansavisen.

Les også

Bjørn Kjos: – Legg heller avgiften på de tomme setene

– Jeg har ingen backup-plan for Rygge. Vi har forsøkt å finne ut hvem som kan ta over for Ryanair, men det er ingen, sa Thon.

Fram til mars har Ryanair klar på at det irske flyselskapet ville stenge basen på Moss lufthavn Rygge fra 1. november, med mindre flypassasjeravgiften skrinlegges.

I slutten av mars kunne imidlertid Sarpsborg Arbeiderblad melde at Ryanair hadde lansert nye billetter for salg for kommende vinter fra Rygge, til blant annet Kanariøyene, Krakow og Bergamo.

– Omfanget av vinterprogrammet fra Rygge vil bli avgjort når den norske regjeringen bestemmer seg for om den vil innføre denne falske miljøavgiften eller ikke, uttalte da Ryanairs salgs- og markedssjef for Skandinavia og Baltikum, Hans Jørgen Elnæs, i en e-post til NTB.

Uenighet om fritak for transitt- og transfer var statsstøtte

EFTAs overvåkningsorgan (ESA) ga i mars uttrykk for at deler av den omstridte avgiften kunne klassifiseres som ulovlig statsstøtte.

Les også

Rygge lufthavn: Flyseteavgiften betyr slutten

Spørsmålet var om fritaket for transitt- og transferpassasjerer kunne innebære statsstøtte og invitertedepartementet til å pre-notifisere ordningen.

Finansdepartementet mente at fritaket ikke var statsstøtte og derfor heller ikke notifikasjonspliktig, men siden ESA lovte å behandle saken raskt, besluttet departementet å utsette avgiften til 1. juni.

ESA opplyser nå at de anser at fritaket ikke innebærer statsstøtte og derfor ikke er notifikasjonspliktig.

Flypassasjeravgiften innføres slik Stortinget har vedtatt med iverksettelse fra 1. juni, og ifølge en pressemelding fra Finansdepartementet vil avgiften gjelde for alle flyginger foretatt fra og med 1. juni.

Første innbetaling av avgiften er 18. juli, og det er Skattedirektoratet som får ansvaret for å følge opp avgiften.

Les også

Rygge lufthavn: Flyseteavgiften betyr slutten

Les også

Konkurransetilsynet mener flyseteavgift må utsettes

Les også

KJOS: - Meningsløs flyseteavgift