Boeing får skylda for TWA-ulykke

Den mest sannsynlige årsaken til at et TWA-fly styrtet utenfor New York for fire år siden, var en feil i utformingen av den midterste drivstofftanken i jumbojeten, heter det i sluttrapporten til den amerikanske flysikkerhetskommisjonen (NTSB) som ble offentliggjort onsdag.

  • Aleksander Nordahl
  • Sindre Heyerdahl
  • Roar Wold
Publisert:

"Den sannsynlige årsaken til TWA 800-ulykken var en eksplosjon i den midterste drivstofftanken som skyldtes at den brennbare blandingen av drivstoff og luft i tanken ble antent, " sier NTSB i et sammendrag av rapporten.

Etter alt å dømme skyldes eksplosjonen en kortslutning i en elektrisk ledning utenfor tanken, som hadde forbindelse til ledninger inne i tanken som har med målingen av drivstoffet i tanken å gjøre. NTSB peker også på utstyr som genererer varme rett under tanken på Boeing 747-flyet, som et annet mulig bidrag til eksplosjonen.

Boeing har svart at de til tross for grundig etterforskning ikke finner noe som tyder på at utstyret som måler innholdet i tanken, kan ha bidratt til ulykken. Boeing 747-100-flyet til det amerikanske flyselskapet TWA var på vei fra New York til Paris 17. juli 1996, da det eksploderte 12 minutter etter avgang fra Kennedy-flyplassen. 230 mennesker mistet livet i ulykken.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)

Flere artikler

  1. Boeing-sjef Dennis Muilenburg må forklare for Kongressen

  2. Havarikommisjonen: Boeing bør endre alle sine 737-er

  3. Flyselskap forventer å fly Boeing 737 MAX igjen i januar

  4. Luftfartstilsynet følger med etter flystyrtene: – Spesielt

  5. Amerikansk havarikommisjon:- Batteriet på Dreamliner kortsluttet