Skogsbær presses ut av Polet

Vin fra norske skogsbær får dårlig hylleplass på Vinmonopolet, til tross for mange kjøpere. –Vi får langt dårligere muligheter enn store, utenlandske produsenter, sier Elisabeth Rett i Seljord Vin.

Øygarden Øystein
  • Carl Alfred Dahl - Aftenposten
Publisert:

Som Aftenposten skrev i forrige uke, mener den norske akevittprodusenten Arcus at svenske Systembolaget aktivt bremser salget av norsk akevitt i Sverige. Saken er ifølge Arcus klaget inn til EU-kommisjonen.

En lignende konflikt gjærer mellom norske Seljord Vin og Vinmonopolet.

–Siden vi lanserte vinen i november 2007, har den solgt bra hele tiden, men dessverre på "feil" pol og i "feil" områder. Vi selger bra der vi selger, men ikke nok til å komme inn i Vinmonopolets basissortiment. Firkantede regler stanser oss, sier vingründer Elisabeth Rett.

For å komme inn i basissortimentet, og dermed samtlige av de 242 utsalgene i Norge, må vinen selge veldig godt i samtlige regioner.


Skogsbærvinen fra Vest-Telemark har stort sett fått gode skussmål i norsk presse. Med omtrent 20000 solgte flasker i fjor klarte Elisabeth Rett å bevise at produksjonen er bærekraftig. Men bare nesten godt nok til å komme inn i basissortimentet.
–Vi ønsker en sjanse. Av EU får Norge lov til å ha monopol med forutsetning om at alle skal få en lik mulighet, konkurransemessig. I dag mener jeg vi får langt dårligere muligheter enn store, utenlandske produsenter. Vi er prisgitt at de lokale polutsalgene tar oss inn som lokalt tilleggssortiment, sier Rett.
Hun mener det finnes gode argumenter for å gi norske produkter en mulighet.
–I fjor søkte polet etter vin utenfor allfarvei. Men heller ikke det var oss, det endte stort sett opp med vin fra ukjente steder i Frankrike, sier Rett oppgitt.

Kommunikasjonsleder Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet avviser at Seljord og andre norske diskrimineres.

–Vi synes også den lokale produksjonen er et positivt innslag i markedet, både innenfor øl – hvor mange små popper opp – og frukt- og bærvin. Men vi er underlagt strenge EØS-regler, og kan ikke forskjellsbehandle bare fordi det er norske produsenter. Det sørger for at vi ikke kan særbehandle norske produsenter fremfor andre, sier Lorentzen.

–Har du forståelse for at de synes det er vanskelig å komme inn på hjemmemarkedet?
–Noe av utfordringen er at det må være en reell konkurranse. Med ett norsk produkt på markedet kan vi ikke forespørre det ene. Da må vi også forespørre internasjonalt, og velge produktet med best kvalitet ut fra en blindtest, sier Lorentzen.


Han lover at monopolisten vil se hva de kan gjøre for at vinen kan bli mer tilgjengelig.
–Hva som er mulig, står ikke klart for oss i dag. Men vi vil ha en prosess over sommeren for å se på hvilke muligheter vi har overfor norske produsenter, lover Lorentzen.
Han er enig i at strenge regler om markedsføring slår uheldig ut for norske produsenter.
–De norske får ikke fortelle om eller synliggjøre produktene, for eksempel på sine nettsider. Det har en spansk vinprodusent muligheten til. Norske produsenter har heller ikke samme mulighet til å selge på Internett med de nye reglene for privatimport, påpeker han.

E24-LESER: "Typisk norsk igjen. Vi snakker om miljø og kortreiste produkter."

Les også:


Til forsiden

Publisert:

Flere artikler

  1. Dårligste vinproduksjon på 60 år: Billig vin kan bli dyrere

  2. Krangler om norsk sprit i Sverige

  3. Vinmonopolet kan bli rammet av streik

  4. Reagerer på forbud mot nyhetsmerking av viner

  5. Trapper opp norsk-svensk spritkrig