Siv Jensen om bompenge-kaoset: – Innbyggerne i Norge startet bompengeopprøret

Finansminister og Frp-leder Siv Jensen er fornøyd med bompenge-løsningen, men er tydelig på at det har vært en tøff kamp.

Publisert:

– Jeg var veldig fornøyd med at statsministeren la frem en skisse som var veldig lik den vårt landsstyre la frem forrige søndag. Fornøyd med at det samlet sett er en reduksjon både i by og bygd, sier Siv Jensen til VG lørdag morgen.

På spørsmålet om hvem som har skylden for bompenge-kaoset, svarer Jensen:

– Det er innbyggerne i Norge som har startet opprøret, ved å si nok er nok. Når innbyggerne reagerer så kontant må vi ta det på alvor, sier Jensen.

Den siste uken har bompenge-saken preget nyhetsbilde og tatt oppmerksomheten fra det pågående lokalvalget. Bakteppet for regjeringsforhandlingene er en kravliste Frp leverte i juni, hvor partiet blant annet ville stoppe nye bypakker, endre nullvekstmålet og slette bompengegjeld.

Les også

Mener bomgrep fra regjeringen kan temme boligprisene

BOMKAMPENE: Løpende bom-oversikt der du bor.

Å forene Frps mål om redusert bompengebelastning med Venstres forutsetning om nullvekst i biltrafikken, har vist seg å være en vanskelig øvelse, som har ført til store uenigheter i regjeringen den siste uken. Først i går la statsminister Erna Solberg (H) frem en bompengeskisse, som alle regjeringspartiene nå har sluttet seg til.

Statsministeren opplyser at med den nye skissen vil den totale rammen være på cirka to milliarder kroner i årlige kostnader.

Under kan du se Trine Skei Grandes (V) reaksjon på den nye bompengeskissen:

– Reduserer bompengebelastningen for folk flest

Her er den nye bompengeskissen:

  • Regjeringen tilbyr kommunene å øke det statlige bidraget til 66 prosent i 50/50-prosjektene. I kommunene som takker ja, skal halvparten av det økte tilskuddet på rundt 8 milliarder kroner brukes til å kutte bompenger, og halvparten øremerkes bedre kollektivtilbud i byene.
  • Nullvekstmålet står fast. Tiltak for å få ned bompenger, skal ikke føre til økt trafikk inn til byene.
  • Fylkeskommuner og kommuner må bidra med en lokal egenandel på 20 prosent til nye bypakker. Dette kravet gjelder ikke bypakker som er inngått tidligere.
  • Årlige tilskudd til reduksjon av bompenger utenfor byområdene økes til om lag 1,4 milliarder kroner.
  • 300 millioner kroner går til reduserte kollektivpriser i de store byene. 250 millioner kroner går til bedre kollektivtrafikk utenfor de store byene.
  • Kommuner og fylkeskommuner som lykkes i å kutte kostnader i bypakkene sine, skal ikke få redusert statlig bidrag.

Jensen er glad Erna skar gjennom på en måte som gjorde at Fremskrittspartiet kunne slutte seg til den nye skissen.

– Jeg er glad vi har fått til en avtale som reduserer bompengebelastningen for folk flest. Det er mange milliarder det er snakk om, og det vil komme til å merkes, selv om jeg skulle ønske det var mer. Det har vært en tøff kamp, særlig fordi det store politiske flertallet er for mer bompenger, sier Jensen til VG.

På spørsmål om samarbeidsklimaet mellom de fire regjeringspartiene svarte Jensen at samarbeid alltid er utfordrende:

– Vi må fortsette kampen hver dag fremover for å redusere bompenger. Samarbeidet mellom Venstre og Frp kommer til å være som det alltid har vært - det er tross alt mange saker som forener våre partier, sier Jensen.

Les også

Mener bomgrep fra regjeringen kan temme boligprisene

Les også

Dale krever gjennomgang av pengebruken i bomselskapene

Les også

SSB-tall: Formuene hoper seg opp i og rundt storbyene

Her kan du lese mer om