LAVPRISSELSKAPENES FORENING: SAS-emisjonen anmeldes av lavprisselskapene

Lavprisselskapenes bransjeforeningen ELFAA anmelder SAS-emisjonen til EU-kommisjonen.

REAGERER: ELFAA, lavprisselskapenes bransjeorganisasjon, tar statens deltakelse i SAS-emisjonen til EU-kommisjonen.
  • Mona Bristøl
Publisert:

Tirsdag ble det kjent at den norske stat har gått med på å delta i en kriseemisjon i SAS. Bidraget fra den norske staten blir 575 millioner norske kroner.

Også den svenske og den danske regjeringen vil være med på emisjonen, som tilsammen er på 5 milliarder kroner.

- Overrasket over staten

Den statlige deltakelsen har fått Norwegian, men også konkurrenter på det europeiske markedet, til å reagere sterkt.

- Vi ser at ELFAA, der vi er medlemmer, klager saken inn for EU-kommisjonen. Vi mener det er helt naturlig at det blir en sak av det. Vi tar ingen egne grep i dag, men mener det absolutt er en sak for konkurransemyndighetene, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til E24.

Hun sier selskapet er overrasket over at staten nok en gang vil gå inn med penger i SAS.

- Stortinget kan fremdeles trekke i bremsene her, og det bør de gjøre, det er helt riktig å stoppe denne emisjonen, sier Skånvik.

Les også: Norwegian-Kjos slakter SAS-emisjon

- Europeisk fellesmarked

Tilsammen eier den norske, svenske og danske staten 51 prosent av SAS. Den svenske staten er den største eieren, med 21,4 prosent av selskapet.

- Vi kommer til å skrive tii EU-kommisjonen og kreve at de utreder emisjonen. Det handler om ulovlig statlig støtte. Ingen private investorer ville få tillatelse til å putte inn så mye penger som den svenske regjeringen akkurat nå planlegger å gjøre, sier Oliver Aust, kommunikasjonsdirektør i flyselskapet EasyJet til E24.se.

- Vi har et europeisk felles marked, alle skal spille etter samme regler. Og statlig støtte er forbudt, sier Aust.

Det er ikke første gangen ELFAA krevet at EU-kommisjonen utreder en SAS-emisjon. Bare ett år har gått siden tidligere næringsminister Sylvia Brustad 800 millioner kroner på bordet.

- Vi anmeldte SAS i våres når selskapet hentet inn 6 milliarder kroner. Penger som har forsvunnet i et sort hull, sier Aust.

Les også: Giske sa nei til å være med på emisjon

- Lukker øynene

Til tross for anmeldelsen i fjor vår har ikke EU-kommisjonen reagert.

- Ifølge EUs regelverk skal de handle når de mistenker ulovlig statlig støtte. Men det er ganske typisk at EU-kommisjonen lukker øynene når regjeringer gir støtte til selskaper. Når det gjelder statlig støtte så kan en regjering gi penger til et selskap en gang. Men å gi penger flere ganger - det blir mer og mer tvilsomt for hver gang, sier EasyJet-direktøren.

EU-kommisjonen har tidligere satt ned foten for liknende emisjoner i Olympic Airlines og Alitalia.

Les også: SAS-aksjen på historisk bunnivå

Flere nyheter fra E24

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)

Flere artikler

  1. - Har ikke registrert noen prisdumping

  2. Konkurrentene vil at EU hindrer SAS-støtte

  3. Norwegian bak klagen som førte til SAS-granskningen

  4. SAS-støtte klaget inn for EU-kommisjonen

  5. SAS har ikke brukt éneneste krisekrone