Follobanen holdes stengt minst ut januar
Problemene fortsetter ut neste måned for togpassasjerene i Follo og Østfold.
Det er fortsatt uvisst når Follobanen kan åpne for trafikk igjen, og den vil holdes stengt ut januar. Det melder Bane Nor i en pressemelding torsdag.
Den nye tunnelen har vært stengt siden 19. desember, kun én uke etter den offisielle åpningen.
Tunnelen til 36 milliarder skal halvere reisetiden mellom Oslo og Ski, som ligger sørøst for hovedstaden.
– Å stenge Follobanen kun få dager etter åpningen, er noe av det verste som kunne skje, og utrolig kjedelig for alle som bruker jernbanen for å komme seg til og fra både jobb og andre aktiviteter, sier Stine Undrum, konserndirektør for utbygging i Bane NOR.
Staten betaler deg 100 kroner for å lade Teslaen
Undrum sier til E24 at de selvfølgelig skulle ønske situasjonen var veldig annerledes, men at de samtidig har et langsiktig perspektiv.
– Vi har bygget Follobanen og Blixtunnelen for de neste hundre årene.
Ikke funnet årsaken
Follobanen ble stengt etter varmgang og røykutvikling i et teknisk anlegg på Ski stasjon 19. desember.
Hva som er årsaken til problemene har man ikke funnet ut av. Det antas det er knyttet til både returstrøm og jording, skriver Bane Nor.
– Det er naturlig at vi nå gjør en grundig gjennomgang av hele systemet og anlegget, sier Undrum.
Bane Nor-direktøren sier de hadde en omfattende runde med testkjøring før tunnelen ble åpnet, uten at problemene man nå har ble avdekket.
– Frykter du at dette blir langvarig?
– Det kan jeg ikke svare på nå. Det er en kvalifisert vurdering vi har lagt til grunn når tunnelen inntil videre holdes stengt ut januar. Vi har jo et håp om å klare det enda før det, sier Undrum.
Midlertidig rutetilbud
Bane Nor skriver at de sammen med Vy og berørte godsselskap har tilrettelagt for et midlertidig endret ruteopplegg for togpassasjerene på Østfoldbanen. Det midlertidige rutetilbudet settes i verk 9. januar.
Målet skal være å sikre kapasitet på stasjonene Hauketo, Holmlia, Kolbotn, Ski, Ås, Vestby og Moss.
– Fra 9. januar vil man ha mye av det samme rutetilbudet som man hadde 11. desember, før tunnelen åpnet, sier Undrum.
Det kan likevel bli kapasitetsutfordringer i rushtiden, og reisetiden blir lengre fordi alle togene må kjøre på Østfoldbanen, ifølge Bane Nor.
– Vi ønsker samtidig å beklage ekstra til kundene på Østfoldbanens østre linje, da de dessverre får et noe begrenset tilbud i den samme perioden, sier Undrum.
Østfoldbanens østre linje går gjennom fra Ski til Sarpsborg gjennom Indre Østfold, og stopper blant annet i Askim og Mysen.