ØKOKRIM: Økokrim: - En av de groveste sakene på lang tid

Det er duket for en rettssak utenom det vanlige når Tor Johan Stuve og to andre tidligere toppledere i rederiet Tordenskjold neste mandag må møte i retten tiltalt for å ha tappet det konkursrammede selskapet for over 100 millioner kroner.

Richardsen, Tor
Publisert:,

Førstkommende mandag går startskuddet for en av norgeshistoriens største bedragerisaker. Oslo tingrett har satt av 70 dager til rettsforhandlingene.

Dyre skipskjøp

Bakgrunnen for rettsaken er konkursen i det bergensbaserte rederiet Tordenskjold i 2003. En konkurs som ble forårsaket av dyre skipskjøp. Skipene skal først ha blitt kjøpt av andre selskaper kontrollert av de tiltalte, før de ble solgt videre til Tordenskjold med et fordyrende mellomlegg.

Penger gjemt i skatteparadis

I begivenhetenes sentrum står den 48 år gamle haugesundsmannen Tor Johan Stuve. Økokrim har tatt beslag i nærmere 30 millioner kroner i skatteparadiset Guernsey, som de mener kan knyttes til selskaper og stiftelser den kontroversielle foretningsmannen kontrollerer.

Strafferamme på 9 år

Med seg på tiltalebenken har Stuve sin tidligere forretningspartner Petter Hellevik og Tordenskjolds administrerende direktør Susann Kolbjørnsen. De tre er tiltalt for tapping av selskaper, underslag og grovt bedrageri for 100 millioner kroner. Tiltalen har en strafferamme på 9 år.

Les også:Redertrio tiltalt for grovt bedrageri

- Dette er absolutt en av de groveste sakene på lang tid, sier førsteadvokat Petter Nordeng i økokrim til E24.

Han forteller at etterforskningen har vært svært krevende.

- Det har vært en stor utfordring å innhente informasjon fra utlandet. Men vi mener at vi nå har klart å knytte de tre tiltalte til disse transaksjonene, sier Nordeng

Forretningstalent

Etter å ha kjøpt sitt første skip i 1986 som 26 åring, gjorde Tor Johan Stuve lynkarriere innen shipping. Sammen med sin studiekamerat fra Norges Handelshøyskole, Ole Henrik Nesheim, sikret Stuve seg i 1988 kontrollen over landets største småskipsrederi, Wilson i Bergen.

Samarbeidsproblemer

Fem år senere slo Wilson seg sammen med reder Atle Jebsen, og dannet Jebsen Wilson Eurocarriers. Samarbeidet gikk ikke som planlagt og i 1995 kjøpte Jebsen ut Stuve for 75 millioner kroner.

Bare noen få måneder senere kjøpte Stuve Tordenskjold fra engelske Runeiman Investment, og året etter stiftet han Tordenskjold ASA, som ble registrert på Oslo Børs i august 1997.

Stor vekst

Selskapet opplevde en enorm vekst i de påfølgende årene.

- I løpet av fem år har vi bygd oss opp fra null til 43 skip, sa en fornøyd Stuve til Haugesunds Avis i 2002.

Konsernet opererte fra kontorer i Bergen, Haugesund, Polen, USA og på Filipinene. Men det skulle vise seg at veksten kostet mer enn det smakte. For selskapet begynte etter hvert å få et dårlig rykte når det gjaldt sikkerhet, ifølge en oversikt fra sekretariatet i den internasjonale organisasjonen for havnesikkerhet, skrev Økonomisk Rapport i 2004.

Forseglet rederiets skjebne

Sakte men sikkert begynte det å skrante for rederiet, og en avtale mellom Tordenskjold og et annet av Stuves selskap, Paper Sea KS, forseglet rederiets skjebne. Det er denne avtalen som nå står sentralt i Økokrims tiltale mot Stuve.

I følge Økokrims tiltale skal Paper Sea KS ha kjøpt flere skip, blåst opp prisen og videresolgt dem til Tordenskjold. I tillegg selskapet Garibaldi AS, som også var kontrollert av Stuve, ha lånt Tordenskjold penger med sikkerhet i en opsjon om å overta rederiets eierandel i selskapet Cem Bulk Carriers AS dersom Tordenskjold ikke klarte sine økonomiske forpliktelser.

Butikk i butikk

Dermed forhandlet Stuve med seg selv hele veien

- Han drev butikk i butikken, sa hen av hans tidligere medaksjonærer til Økonomisk Rapport etter at det ble åpnet konkurs i Tordenskjold i 2003.

Bostyrer Gunnar Haahjem meldte om at det var blitt meldt inn krav på rundt 600 millioner kroner.

Les flere økonomisaker på E24