– Vi har fortsatt et marked med fallende flypriser

Fremskrittspartiets Hans Andreas Limi mener det er «spesielt» om de store flyselskapene bruker flypassasjeravgiften som begrunnelse for rutekutt.

BUDSJETTSNEKRER: Fremskrittspartiets Hans Andreas LImi forhandler om budsjettet for i finanskomiteen på Stortinget.

Foto: Terje Bendiksby NTB scanpix
Publisert:

Da Ryanair varslet at de la ned sin base på Moss Lufthavn Rygge og begrunnet det med flypassasjeravgiften, gikk både statsminister Erna Solberg og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen langt i å så tvil det var hele Ryanairs begrunnelse.

E24 forsøkte mandag å få statsministerens kommentar til hvordan hun vurderer at Widerøe nå sier de kutter ruter som følge av avgiften, og at SAS og Norwegian vurderer å gjøre det samme.

Det kan altså ligge an til at det blir et lavere rutetilbud i Norge enn det ville vært uten flypassasjeravgiften.

Ifølge Statsministerens kontor hadde ikke Solberg anledning til å gi kommentar. De henviste E24 til Finansdepartementet, som igjen henviste til Fremskrittspartiets finanspolitiske talsmann i Stortinget, Hans Andreas Limi.

Les også

Widerøe kutter rutetilbudet, begrunner det med flypassasjeravgiften

– Litt spesielt

– Med unntak av Widerøe, som også melder om trafikknedgang av andre grunner, så registrerer jeg at de satser ganske offensivt. Da virker det litt spesielt at man nå signaliserer at det likevel kan bli kutt i rutene, sier Limi til E24.

– Men det er klart. Det er ingen aktører som er spesielt glade for en ny avgift, understreker Limi.

Han viser til at avgiften allerede har blitt innkrevd for flyreiser etter 1. juni en stund, uten at det har hatt stor effekt.

– Det som er et faktum er at vi fortsatt har et marked med fallende flypriser. Det er ingenting som så langt tyder på at vi har fått noen konsekvenser av denne avgiften, sier Fremskrittspartiets finanspolitiske talsmann Hans Andreas Limi til E24.

Innført under høstforhandlinger

– Men er ikke det litt den samme argumentasjon som Willoch-regjeringen brukte for å økningen i bensinavgiften som Fremskrittspartiet stemte i mot i 1986?

– Men den situasjonen er jo ikke sammenlignbar. Vi var nødt til å akseptere denne avgiften som en del av budsjettavtalen for 2016. Da var det et valg mellom flere onder og flere forslag til avgiftsøkninger, og ingen av dem var foreslått av Frp og Høyre, det vil si regjeringspartiene, sier Limi.

(Saken fortsetter under bildet:)

NØKKELOVERLEVERING: Her får Gro Harlem Brundtland blomster av Kåre Willoch, etter at han måtte gå - og hun overtok som ny statsminister i 1986.

Foto: Per Fronth Nygaard VG

Fremskrittspartiets nei til økte bensinavgifter i 1986 førte til at Willoch-regjeringen trakk seg fordi den ikke fikk flertall for en økonomisk innstrammingspakk etter oljeprisfallet i 1985 og 1986.

Arbeiderpartiet overtok regjeringsansvaret. Kronen ble kraftig devaluert og bensinavgiften ble økt mer enn det Willoch-regjeringen foreslo.

Les også

SAS vurderer å flytte ruter på grunn av flyavgiften

Flypassasjeravgiften ble innført som en konsekvens av budsjettforhandlingene i Stortinget i fjor høst.

Også da de fire borgerlige partiene forhandlet om budsjettet for 2015, ble en ny avgift løsningen for å få forhandlingene helt i måt.

Men den omstridte og forhatte poseavgiften ble til slutt ikke gjennomført. I revidert nasjonalbudsjett for 2015 ble avgiften trukket, men i stedet ble el-avgiften satt opp.

Har netto fjernet en avgift

– Vil det også i budsjettforhandlingene for 2017 komme en ny avgift for å få budsjettet i havn?

– Det får vi virkelig håpe av vi unngår. Fremskrittspartiet er mot å øke avgifter og å innføre nye avgifter, men vi forhandler med partier som ikke har den samme holdning, sier han.

Etter at Fremskrittspartiet har kommet i regjering har man altså klart å fjerne arveavgiften og båtmotoravgiften. Men så er det altså kommet en ny flypassasjeravgift.

– Er dere fornøyd med netto å ha fjernet en avgift?

– I tillegg har vi redusert bilrelaterte avgifter med cirka 2,5 milliarder kroner, sier Limi.

– Og i sum har vi redusert skatter og avgifter med 18,5 milliarder kroner, men vi må jo erkjenne at vi har en mindretallsregjeringen som må forhandle frem flertall i Stortinget, sier Limi.

Les også

Flypassasjeravgiften innføres

Les også

– Forsvinner avgiften, er vi tilbake

Les også

– Dere må takke myndighetene deres for de dårlige nyhetene