Reiselivsnæring i full krise vil åpne grensene

En fersk analyse viser at 30.000 arbeidsplasser kan gå tapt i reiselivet uten nye tiltak i sommer. Og det aller beste og billigste krisetiltaket er å åpne grensene mot Norden og Tyskland.

Utenlandske turister legger igjen milliarder av kroner i Norge. En åpning mot nærliggende land allerede fra 15. juni vil kunne redde stumpene for reiselivsnæringen. Her fra Karl Johansgate sommeren 2019.

Geir Olsen
  • Tor Dagfinn Dommersnes (Stavanger Aftenblad)
Publisert:,

En åpning av grensene til Norden, Tyskland og etter hvert Nederland vil kunne redde 45 prosent av utenlandsturismen til Norge denne sommeren. Det utgjør 14 milliarder kroner i omsetning i juni, juli og august.

Dette kommer fram i en helt fersk analyse gjort av Menon Economics og Universitetet i Sørøst-Norge på oppdrag fra Norsk Reiseliv, og finansiert av Forskningsrådet.

Billig «krisepakke»

- En åpning av grensene til Norden og nærliggende land som Tyskland, vil representere en større krisepakke enn alle andre for norsk reiselivsnæring – uten å koste myndighetene en krone, sier direktør Per-Arne Tuftin i foreningen Norsk Reiseliv. - En samlet norsk reiselivsnæring ber derfor næringsministeren og justisministeren om å åpne disse grensene i tråd med konklusjonen i rapporten.

Analysen sier klart fra om at norsk reiselivsbransje aldri har opplevd en liknende krise som i dag. Det rammer en bransje som allerede før koronakrisen opererte med svake marginer. 40 prosent av reiselivsbedriftene i Norge gikk med underskudd i 2018.

Nye reiseråd snart

I dag frarådes alle fritidsreiser til utlandet, og Norge er i praksis stengt for alle turister. Regjeringen har tidligere sagt at det skal komme nye reiseråd innen 15. juni.

– Vi håper inderlig at regjeringen åpner for Norden og Tyskland fra denne datoen dersom smittesituasjonen tilsier det, sier kommunikasjonsdirektør Helge Otto Mathisen i Color Line til Aftenbladet/E24.

Mathisen håper at nærliggende land med lav smitte blir likestilt.

– Nå åpner Tyskland for 31 europeiske land fra 15. juni, inkludert Norge, og vi håper derfor at Tyskland er inkludert.

Color Line størst

Color Line, som trafikkerer Kiel-Oslo, er naturlig nok opptatt av at ferjene igjen kan få seile til og fra Tyskland, og spesielt i høysesongen. Men trafikken til og fra Sverige og Danmark er enda viktigere. Rederiet har sju ferjer som går på utlandet.

– Vi tilfører 2,65 millioner gjestedøgn om sommeren, med over 10 milliarder kroner i omsetning for reiselivet og tilhørende virksomheter i samfunnet, sier Helge Otto Mathisen.

Her kan du lese mer om

  1. Reiseliv
  2. Color Line
  3. Menon Economics
  4. Rederier
  5. Reiseråd

Flere artikler

  1. Fjord Line tilbyr Danmark allerede 16. juni

  2. Betalt innhold

    Reiselivsdirektørens bønn til regjeringen: – Slipp tyskerne inn

  3. Betalt innhold

    Åpner grensene: – En større krisepakke enn alle andre

  4. Annonsørinnhold

  5. Regjeringen åpner for arbeidsreiser i hele Norden fra 1. juni

  6. Virke ber næringsministeren fjerne krav om at sesongbedrifter må drive utendørs