Milliardhopp for byggevarehusene: - Positiv konsekvens av coronaen

Oppussing og mye tid hjemme ga en solid økning for byggevarebransjen i 2020. Ifølge Virke omsatte aktørene for 55,3 milliarder kroner – en kraftig økning fra året før.

PUSSET OPP FOR MER: Mange brukte sommerferien og coronahverdagen i fjor til å pusse opp og bygge hjemme. Her fra 15. juli på Montèr ved Haukås næringspark i Bergen.

Paul S. Amundsen
  • Fabian Skalleberg Nilsen
Publisert:

Covid-19 og tiltakene mot viruset ga vind i seilene til byggevarebransjen i 2020.

Nye tall fra Virke viser at salget deres hoppet med 11,3 prosent til 55,3 milliarder kroner i fjor. Det er en økning på 5,6 milliarder fra året før.

– Vi fikk jo en positiv konsekvens av coronaen fordi vi ble beordret til å være hjemme, ikke reise og fikk lave renter. Dette gjorde at likviditeten til mange ble mye bedre, slik at vi begynte å kikke oss rundt hjemme og pusset opp, sier Aslaug Koksvik.

Hun er direktør for Virke Byggevarehandel, som nå har kommet med en oversikt for fjoråret.

VINNER: En av dem som tjente mye under pandemidelen av 2020 var byggevarebransjen. Det gleder Aslaug Koksvik, direktør i Virke Byggevarehandel.

Virke

− Byggevarehusene opplevde i 2020 et voldsomt oppsving i salget til privatkunder, understreker Koksvik.

Mens bedriftsmarkedet gikk mer normalt for seg var det nemlig norske forbrukere som sendte bransjen til nye høyder i fjor.

Kartleggingen fra Virke baserer seg på tall fra ni kjeder: Optimera, Coop Norge, Byggmakker, Carlsen Fritzøe, Løvenskiold Handel, E.A Smith, Gausdal Landhandleri, Neumann Bygg og Ski Bygg.

Se faktabokser nedover om statistikken.

Les også

Få timer før ny nedstenging av butikker i Oslo: – Håpet vi kunne få en vår som lignet på fjoråret

STØRST: Optimera og administrerende direktør Erik Tønnesen kan i hvert fall glede seg over noe fra fjoråret, med størst markedsandel og sterk vekst i byggevarehandelen.

Optimera

– Vil nok ikke se noe lignende i år

Byggevareaktøren Optimera omsatte for 12,78 milliarder kroner i fjor.

– Vi er godt fornøyd med 2020. Vi har tatt markedsandeler i proff- og forbrukermarkedet, og vokste desidert mest i det siste, sier administrerende direktør Erik Tønnesen.

Optimera er den største aktøren innen byggevarehandel i Norge med en markedsandel på 23,1 prosent.

Kjeden eier også selskapet Montèr, Pluss, Flisekompaniet og Julieus Jakhelin. I fjor hadde de en vekst på 8,4 prosent, hvor 7 prosent var organisk vekst og 1,4 prosent kom fra fusjoner, oppkjøp og nye kjedemedlemmer.

Men Optimera-sjefen ser ikke like lyst på det året som er i gang.

– Vi tror nok at flere kanskje vil reise mer og gjøre alt det man har savnet i takt med økt vaksinering. 2021 vil nok være et år som mange kommer til å fortsette med oppussingsprosjektene de har begynt på, sier Tønnesen.

– Samtidig var fjoråret helt spesielt og vi vil nok ikke se noe lignende i år.

Les også

Forbrukertilsynet mener disse kan ha brutt loven under de store tilbudsukene i 2020

Venter nedgang

Det er mye som skal til for å matche oppgangen i 2020, og Virke-direktør Koksvik mener det nye året starter dårligere.

– Det er nok en kortvarig coronaeffekt vi har sett, og det ser ikke like bra ut nå. Så 2021 blir nok et helt annerledes år, sier hun.

– Vi ser allerede nå at butikker blir stengt, i Oslo og dette kan jo spre seg til andre regioner. Det skjedde ikke i fjor. Da jobbet vi intenst med smittevern for å holde butikkene åpne.

Utover dette er bransjedirektøren klar på at mindre boligbygging kan ramme byggevarehandelen i Norge.

– I fjor var det mye lavere igangsettingstillatelser for nye boliger, på det laveste siden 2014. Det vil vi nok merke, med færre nybygg. Proffdelen kan merke det negativt i 2021, mener Koksvik.

Les på E24+

Nå bruker vi pengene på å pusse opp

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. Coronaviruset
  3. Optimera
  4. Virke
  5. Byggeindustri
  6. Oppussing

Flere artikler

  1. De små, trange butikkene er taperne under coronakrisen

  2. Taco-eksplosjon: Økte salget med 250 mill. i fjor

  3. Gresvig-konkurs og pandemi ga Sport 1 vekst på 840 mill.

  4. Oljebransjen venter større investeringer i år

  5. Letter på sløret om neste krisepakke: – Kan bli en krevende vinter