BLØR PENGER: De tre norske flyselskapene SAS, Norwegian og Widerøe sliter i corona-motvind.

Kronikk: Norske flyselskaper taper mest, men har ennå ikke fått en krone

Regjeringen presenterer jevnlig nye tiltakspakker for å motvirke økonomiske skadevirkninger av korona-krisen. Det er bra. Store deler av næringslivet har akutt blødning, gjennom store omsetningstap.

  • Torbjørn Lothe
    Torbjørn Lothe
    Administrerende direktør NHO Luftfart
Publisert: Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning.

De norske flyselskapene, Norwegian, SAS og Widerøe, taper vel 3 000 000 000 kroner i omsetning i sin norske virksomhet for en sommermåned.

Ja, du leste riktig, tre milliarder kroner.

Og det blir dessverre ikke med en sommermåned, det blir mange.

Regjeringen har prisverdig nok iverksatt en del tiltak, men dessverre så hjelper de ikke slik situasjonen er nå. Blant tiltakene er flere avgiftsfritak for flypassasjerer, men det hjelper ikke når ingen reiser. Statlig (del)garanti for låneopptak, men mer gjeld hjelper ikke selskapene nå – tvert mot. Og staten kjøper noen flyruter, til selvkost uten særlig fortjeneste for flyselskapene. Dette holder ikke.

Hvis Norge vil ha en oppegående norsk luftfartsnæring når Korona krisen er over, må det handles nå. Flyselskapene som taper aller mest, har så langt ikke fått en krone. Luftfarten er viktig for Norge, og vi er avhengig av et sunt og velfungerende luftfartsmarked i hele landet. Og selv om det ikke ser slik ut i dag, vi kommer til å få behov for å reise ut i verden igjen. Norge må som et lite land i verden fortsatt drive internasjonal handel og næringsvirksomhet for å utvikle landet vårt igjen.

Flyselskapene har nå permittert tusenvis av ansatte, og mer eller mindre lagt virksomheten i møllposen. Men ingen kan dessverre overleve sommeren uten ytterligere tiltak fra staten.

NHO Luftfart har foreslått for regjeringen at flyselskapene kompenseres for en andel av det omsetningsbortfallet som ikke kan dekkes av kostnadskutt.

Da kan de som taper mest av alle – flyselskapene – også holdes i live.

Det tjener Norge.

Publisert: