VARSLER ENDA EN KLIMAKRIG I REGJERINGEN: Vurderer nye avgiftshopp på miljøbiler

I all hemmelighet jobber de rødgrønne med nye avgiftsforslag som kan ramme klimavennlige biler hardt neste år.

DISKUTERER ELBILAVGIFT: Sp-leder Liv Signe Navarsete prøvde i 2008 ut Norges første el-taxi. Nå diskuterer regjeringen å legge avgifter på de miljøvennlige bilene.

Cornelius Poppe
Publisert:,

Flere kilder spår overfor VG at bilavgiftene i 2011-budsjettet kan bli minst like omstridte som avgiften på biodiesel ble i fjor høst, dersom regjeringen til slutt bestemmer seg for å fremme forslagene.

VG kjenner til fire konkrete forslag som nå er til vurdering i regjeringsapparatet:

  • Innføre en engangsavgift på elbiler, som i dag skjærer klar av hele avgiftssystemet.
  • Legge avgift på bioetanol, også kjent som E85, som nå er helt uten avgifter til staten. E85 består av 85 prosent etanol og 15 prosent vanlig bensin.
  • Øke CO2-avgiften på alle typer drivstoff.
  • Samtidig redusere bensinavgiften og dieselavgiften tilsvarende eller noe mindre.

Omstridt

Kilder i alle tre regjeringspartiene bekrefter at bilavgiftene er i spill når regjeringen nå går inn i sluttbehandlingen av avgiftssystemet i statsbudsjettet, som legges frem i oktober.

Samtidig har VG opplysninger om at frontene er like harde som i fjor høst, da forslaget om avgift på biodiesel skapte et røre uten like i regjeringspartiene. Det er allerede nå klart at partilederne Jens Stoltenberg, Kristin Halvorsen og Liv Signe Navarsete vil måtte ta den endelige beslutningen fordi forslagene er så omstridte internt.

I SV er man etter det VG forstår opprørt over at disse to avgiftsforslagene er kommet på bordet nå, bare ett år etter den intense biodiesel-striden.

Da sto Ap og Stoltenberg knallhardt på sitt, og nektet å vrake sitt eget budsjettforslag om å innføre avgift på biodrivstoff. Det førte til skarpe reaksjoner fra bedrifter som hadde satset på nettopp slikt drivstoff, og som dermed følte seg lurt av regjeringen.

Dristig

SV og Sp presset på for å snu i denne saken, men Stoltenberg presset gjennom vedtaket en dramatisk votering i Stortinget.

SV-kilder peker på at det er politisk svært dristig å legge seg ut med bilistene igjen, særlig fordi forslaget om avgift på bioetanol vil fremstå som om regjeringen sender andre signaler enn man har gjort tidligere: Etter først å ha oppfordret folk til å kjøpe biler som kan bruke dette drivstoffet gjennom lavere avgifter, fjerner man nå denne fordelen.

Også i Sp er reaksjonene sterke, spesielt mot å avgiftsbelegge bioetanol og dermed risikere til tilsvarende krig som i fjor.

Også i Ap er det folk som opponerer mot mer avgiftsbråk nå når regjeringspartienes oppslutning er på historisk lavt nivå.

Til forsiden.