Norwegian: MAX-flyene har ikke varsellampe i førerkabinen

Flyselskapet Norwegian sier at Boeing 737 MAX 8-flyene ikke har en varsellampe i førerkabinen som varsler piloten om avvik i flyenes såkalte angrepsvinkel.

PARKERT: Norwegian har besluttet å sette sine 18 fly av typen flytypen Boeing 737 MAX 8 på bakken.

Foto: Cornelius Poppe NTB scanpix
  • NTB
Publisert:,

Det skriver flyselskapet i en epost til nyhetsbyrået Reuters.

Varsellampen er ment å varsle om avvik i flyenes angrepsvinkel, altså vinkelen mellom vingens plan og luftstrømmen. Den såkalte angrepssensoren er ment å varsle piloten om nesen på flyet er for høy, noe som kan fører til at flyene steiler.

En sviktende angrepssensor antas å bidratt til både Lion Air 737 Max-ulykken i Indonesia i oktober i fjor, samt flystyrten i Etiopia 10. mars. I de to ulykkene mistet henholdsvis 189 og 157 mennesker livet.

– Vi har valgt å ikke utstyre våre Boeing 737 Max med dette ekstrautstyret. Det er en beslutning som andre flyselskap også har tatt, siden det er ikke en sikkerhetsfunksjon og heller ikke et krav fra Luftfartstilsynet, til tross for at enkelte har kommet med falske påstander om dette, skriver Norwegian til nyhetsbyrået Reuters.

– Alle våre fly har systemer som på ulike måter varsler pilotene dersom uønskede situasjoner skulle oppstå, presiserer Norwegians kommunikasjonsdirektør Lasse Sandaker-Nielsen i en epost til NTB.

Les også

Boeing-fly var nære å styrte dagen før dødsulykken i Indonesia

Les også

Bjørn Kise slutter som styreleder i Norwegian i mai

Les også

Etiopia: Flydata viser likhetstrekk mellom 737 Max 8-styrtene

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian

Flere artikler

  1. Advokat om interne Boeing-meldinger: – Styrker påstanden om forsømmelse av flysikkerhet

  2. Luftfartstilsynet følger med etter flystyrtene: – Spesielt

  3. Norwegian utsetter potensielt salg av seks Boeing 737–800

  4. Annonsørinnhold

  5. Fløy høyt på Børsen etter Boeing-nyhet

  6. Reuters: Planlegger å teste Max-flyene på mindre erfarne piloter