- Høyhastighetsnett vil koste 500 mrd

Et høyhastighetsnett for tog i Norge vil koste én sjettedel av oljefondet, mener Frp-representant Arne Sortevik.

LYNTOG: Utvalget som skal utrede muligheten for å bygge et nett av høyhastighetstog i Sør-Norge har ikke kommet med sine kostnadsberegninger enda. Her fra Russland, hvor tyske Siemens i 2005 ble engasjerte for å utvikle lyntognett mellom landets viktigste byer.

Dmitrij Lovetskij
  • NTB
  • Magnus A. Koren
Publisert:

Tirsdag la den såkalte Høyhastighetsutredningen med sine foreløpige resultater, som skisserer de ulike traséene hvor det kan bli aktuelt å bygge lyntog.

Arne Sortevik (Frp), som er medlem av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, mener kostnadene kan komme opp i en halv billion kroner, avhengig av hvor mange spor man foreslår å bygge.

Det tilsvarer cirka én sjettedel av den nåværende verdien til Statens pensjonsfond - utland, eller Oljefondet.

Komitéleder Knut Arild Hareid (KrF) er imidlertid optimist med tanke på lyntogprosjektet:

- Trasérapportene til Jernbaneverkets lyntogutredning viser at hurtigtog kan bli den største distrikts- og regionalpolitiske satsingen for Norge i moderne tid, sier Hareide til NTB.

Arne Sortevik (FrP).

Frode Hansen

Hareide mener at det må settes fullt trykk på å oppgradere det eksisterende jernbanenettet samtidig som høyhastighetsbane utredes.

Sortevik og Frp vil på sin side i stedet for høyhastighetsbane investere i moderne veier og modernisering av dagens jernbane slik at den kan få sikker drift i fart inntil 200 km/t.

Kostnadsoverslag i januar

Prosjektleder i Høyhastighetsutredningen, Tom Stillesby, vil foreløpig ikke oppgi sine vurderinger av kostnadene forbundet med lyntogprosjektet.

- Vi har startet prosessen med å regne på kostnadene, men vil ikke konkludere på økonomiske spørsmål før sluttrapporten legges frem 25. januar, sier han til E24.

Knut Arild Hareide (KrF).

Frode Hansen

Stillesby sier utredningsgruppen vil bruke to ulike tilnærminger i sine utregninger av prosjektets lønnsomhet: Den ene har, etter veiledning fra Finansdepartementet, et tidsperspektiv på 25 år. Den alternative tilnærmingen har 40 års perspektiv.

Stillesby sier at utredningen ikke forsøker å regne inn vide ringvirkninger som for eksempel økonomisk vekst i områder som blir liggende i nærheten av stoppesteder på de ulike trasséene.

De fire konsulentrapportene om høyhastighetsbaner mellom de største byene i Sør-Norge er innhentet av Jernbaneverket.

HER KAN TOGET STOPPE HVIS MAN BYGGER FOR 330 KM/T:

Oslo-Stavanger: Oslo, Drammen, Porsgrunn, Arendal, Kristiansand, Mandal, Egersund, Sandnes, Stavanger (Reisetid 3 timer, 2 minutter)

Oslo-Bergen via Hallingdal: Oslo, Hønefoss, Geilo, Voss, Bergen (Reisetid 2 timer, 6 minutter)

Oslo-Bergen via Numedal: Oslo, Drammen, Kongsberg, Geilo, Voss, Bergen (Reisetid 2 timer, 14 minutter)

Oslo-Bergen via Haukeli: Oslo, Drammen, Kongberg, Røldal, Odda, Bergen (Reisetid 2 timer, 15 minutter)

Oslo-Stavanger via Haukeli: Oslo, Drammen, Kongsberg, Røldal, Haugesund, Stavanger (Reisetid 2 timer, 27 minutter)

Bergen-Stavanger via Røldal: Bergen, Odda, Haugesund, Stavanger (Reisetid 1 time, 28 minutter)

Bergen-Stavanger langs kysten: Bergen, Stord, Haugesund, Stavanger (Reisetid 1 time, 22 minutter)

Oslo-Trondheim via Gudbrandsdalen: Oslo, Gardermoen, Hamar, Lillehammer, Otta, Oppdal, Trondheim (Reisetid 2 timer, 59 minutter til Trondheim - 13 ekstra minutter til Værnes)

Oslo-Trondheim via Gjøvik/Gudbrandsdalen: Oslo, Gardermoen, Gjøvik, Lillehammer, Otta, Oppdal, Trondheim (Reisetid 2 timer, 35 minutter til Trondheim - 13 ekstra minutter til Værnes)

Oslo-Trondheim via Østerdalen: Oslo, Gardermoen, Elverum, Tynset, Trondheim, (Reisetid 2 timer, 10 minutter til Trondheim - 13 ekstra minutter til Værnes)

Oslo-Stockholm: Oslo, Lillestrøm, Karlstad, Örebro, Västerås, Stockholm (Reisetid 2 timer, 46 minutter)

Oslo-Göteborg: Oslo, Sarpsborg, Trollhättan, Göteborg (Reisetid 1 time, 40 minutter)

Rapportene inneholder også forslag til hvor i terrenget banen kan gå hvis man bygger for 250 km/t. Da kan togene stoppe på flere steder enn i 330 km/t alternativet som er beskrevet ovenfor. Begge alternativene er tilrettelagt for at godstrafikk kan kjøre på de samme linjene.

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene

og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. – Lyntog vil koste nær 1.000 milliarder

  2. Netcom tar i bruk nye 4G-frekvenser

  3. Disse hotellene blir rammet av streiken

  4. Annonsørinnhold

  5. Slik forsvarer han å bruke halv milliard på Tana bru

  6. Oslo - Gøteborg på 75 minutter