Elbileiere må betale ny avgift – Håpløs elbilpolitikk

Elbileiere skal nå måtte betale en trafikkforsikringsavgift etter samme sats som for motorsykler. Det skaper reaksjoner fra NAF, Elbilforeningen og opposisjonen.

  • Hanne Hattrem
  • Anne Bjørg Vaa
  • Amalie Frøystad Nærø
  • Vegard Krüger (VIDEO)
Publisert:,

Innføringen av trafikkforsikringsavgift for elbiler etter samme sats som for motorsykler er et av forslagene i regjeringens stasbudsjett for 2021.

Det betyr at landets godt over 300.000 elbileiere, som i dag ikke betaler årsavgift, må frem med lommeboka. Den årlige avgiften skal være på 2135 kroner, er forslaget.

Regjeringen må nå forhandle med Fremskrittspariet for å få flertall for sine forslag i Stortinget.

Men de fleste avgiftsfordelene, fritak for moms og nybilavgift, for elbil foreslås likevel å fortsette som i dag, skriver Samferdselsdepartementet.

– Håpløst

– Det er håpløst når vi vet at vi trenger å få opp antallet elbiler på norske veier, transportutslippene i Norge har økt kraftig de siste tiårene og noen av de største utslippene i Norge kommer fra nettopp transport, sier partileder Une Bastholm i Miljøpartiet De Grønne.

Også partileder Une Bastholm i Miljøpartiet De Grønne advarer mot innføringen av trafikkforsikringsavgift for elbiler.

– Dette er alvorlig for norsk klimapolitikk. Regjeringen holder bensinprisen nede, samtidig som alle som eier elbil, må betale 2000 kroner ekstra i året. De gjør det altså mer attraktivt å eie bensinbil og mindre attraktivt å eie elbil, sier hun.

Hun ville heller økt trafikkforsikringsavgiften for bensin- og dieselbiler for å sikre at konkurransefortrinnet til elbiler ble ivaretatt.

Vil du se hvilke biler som øker mest i avgift og hvilke som får mest avgiftsrabatt? Her finner du BilNytt.nos kalkulator.

MÅ BETALE: Om lag 320.000 eiere av elbiler må ut med trafikkforsikringsavgift på rett over 2000 kroner neste år, hvis regjeringen får gjennomslag for budsjettforslaget. På bildet er en av nykommerne i markedet, Volkswagens ID.3. Den er allerede syvende mest solgte elbilmodell i Norge

Hanne Hattrem, VG

Over 2000 kroner i året

I 2018 ble årsavgiften erstattet med en trafikkforsikringsavgift til staten. Denne slipper eiere av elbiler å betale. I 2017 betalte elbileiere 455 kroner i året i årsavgift.

Innføring av trafikkforsikringsavgift for elbiler vil utgjøre 2135 kroner i året for eiere av elbiler, opplyser Elbilforeningen.

– Det er en kraftig skatteskjerpelse som 320.000 elbilister ikke har regent med. Regjeringen har sagt de vil fase inn avgifter på elbiler, men dette er ingen innfasing. Det utgjør 800 millioner kroner i året, sier generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu.

Elbilforeningen er skuffet over at regjeringen ikke samtidig setter av penger til den lovede nasjonale støtteordning til ladeeanlegg i borettslag og sameier, sier Bu.

– En rimelig endring

Stortingsrepresentant for Venstre og tidligere klima- og miljøminister Ola Elvestuen sier til VG at innføring av «årsavgift» for elbileiere er en rimelig endring.

– Vi opprettholder elbilfordelene, med moms- og avgiftsfritak, som blant annet har ført til at elbiler er 50 prosent av bilsalget hittil i år, og over 60 prosent av totalsalget i september, sier Elvestuen.

Han ønsker å holde fast med disse fordelene inntil det er klart at målet om kun salg av nullutslippsbiler i 2025 nås.

– Innføringen av en lav sats på trafikkavgiftstforsikringen vil ikke endre på dette, sier han.

– Er elbilister og elbilers interesseorganisasjoner litt for godt vant?

– Dette er billigere enn det eiere av vanlige biler betaler. Det viktige er at de andre fordelene beholdes. Også elbileiere vil måte betale mer enn i dag, selv om de skal betale mindre enn de andre, sier Elvestuen.

NAF frykter avgiftsbølge

Ifølge NAF er satsen elbileiere skal betale på 2062 kroner. Bilimportørene er positive

– Vi ser at mange partier foreslår å øke avgiftene på bil i årene fremover. Vi er redd for at det vi ser fra regjeringen nå, er starten på en større avgiftsbølge på bil, Det advarer vi mot, sier NAF-sjef Stig Skjøstad.

Bilimportørenes Landsforening (BIL) er derimot mer positivt innstilt til endringene.

– Økningene på engangsavgiften er selvsagt ikke noe som sto på ønskelisten vår, men vi opplever dem som relativt udramatiske og i tråd med teknologiutviklingen, sier direktør Erik Andresen i BIL.

Elbil-sjef: – Vil opprettholde farten i elbilsalget

Norges største importør av elbiler, Harald A. Møller, har to av de mest solgte elbilmerkene i Norge hittil i år i stallen, Volkswagen og Audi.

Harald A. Møller-sjef Ulf Tore Hekneby sier i en melding at forslaget til statsbudsjett vil sørge for å opprettholde farten på elbilsalget i 2021.

– Vi selger både bensin, diesel, ladbare hybrider og elbiler, og vi ser på nært hold hvordan endringer i avgiftene påvirker kundenes valg. En fortsatt kraftfull prioritering av elbilincentivene er en forutsetning for videre elektrifisering, sier Hekneby.

Han forventer nå en elbilandel på opp mot 90 prosent for importørens merker Audi, Volkswagen, Seat og Skoda allerede neste år.

Også importøren av Norges tredje største elbilmerke, Hyundai, er godt fornøyde med forslaget til statsbudsjett.

– Forslaget driver bilavgiftene videre mot det grønne skiftet, og gir en økt konkurransekraft for rene elbiler og hydrogenelektriske biler. Vi har fra før bekreftet at vi går over til kun ladbare, batterielektriske og hydrogenelektriske biler i Norge fra januar 2021, og regjeringens forslag til statsbudsjett gjør oss enda tryggere på at vår strategi er riktig, sier produkt og PR-sjef Øyvind Knudsen i Hyundai Motor Norge.

94 prosent av Hyundai-salget i Norge hittil i år er elbiler.

Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller, som blant annet har Audi og Volkswagen, mener at Regjeringens fremleggelse av statsbudsjett i dag er et nytt skritt på vei mot et utslippsfritt nybilmarked i 2025.

Harald A. Møller

Han mener videreføringen av de fleste elbilfordelene vil bidra til at veitrafikken fortsetter å bli mer klimavennlig.

– Jeg er svært tilfreds med at elbilfordelene i all hovedsak videreføres i 2021. Over halvparten av alle nye biler som selges er nå nullutslipp, og tendensen er økende. Elbilfordelene blir svært viktige også i årene fremover for at Norge skal nå sine klimamål. sier Andresen.

Skjerper rekkeviddekrav til ladehybrider

Regjeringen foreslår å øke kravet til elektrisk rekkevidde for de ladbare hybridene for å få maksimal avgiftslettelse – fra dagens 50 km til 75 km.

Det er i dag få ladbare hybrider som har denne typegodkjente rekkevidden.

Økt krav til elektrisk rekkevidde gir incentiver til å velge biler med lengre rekkevidde, skriver regjeringen i avgiftsproposisjonen.

I dag må ladbare hybrider ha registrert elektrisk rekkevidde på minst 50 km for å oppnå maksimalt avgiftsfradrag i nybilavgiften. Biler med kortere elektrisk rekkevidde enn 50 km får en forholdsmessig andel av det maksimale fradraget på vektavgiftskomponenten i nybilavgiften.

Vektfradraget i nybilavgiften er på 23 prosent, differensiert etter elektrisk rekkevidde. For ladbare hybrider betales det full moms.

Nybilavgiften utgjør om lag 150.000 kroner av bilens butikkpris for biler med «fossil» drivlinje, mens den utgjør om lag 30.000 kroner for ladbare hybridbiler.

– Avgiftsfordelene gjør at ladbare hybridbiler er svært konkurransedyktige i pris. Lav eller ingen engangsavgift innebærer også at ladbare hybridbiler blir et attraktivt alternativ til elbiler, skriver regjeringen.

Se endringene her

Lurer du på hvilke biler som øker i avgift og hvilke biler som får mindre avgift – og dermed kan bli billigere?

Nyhetsnettstedet BilNytt.no og Bilforlaget har laget en avgiftskalkulator der de nye avgiftene er simulert.

Flere populære ladehybrider vil få økt avgift med det nye forslaget. En populær bil som Mitsubishi Outlander kan øke med 31.000 kroner i avgift.

Her finner du avgiftskalkulatoren.

Bilbransjen: Økt CO₂-avgift vil ramme de minste

Regjeringen foreslår å øke de to laveste positive satsene i CO₂-komponenten med 23 prosent, skriver BilNytt.no.

Til VG sier kommunikasjonssjef Egil Steinsland i Norges Bilbransjeforbund (NBF):

– Regjeringen foreslår å øke de laveste CO₂- satsene og ikke bare toppsatsene, som bare ville straffet bilene med høyest CO₂-utslipp. Med dette forslaget får også bilene med lave CO₂-utslipp økt avgift og dermed økt pris, sier han.

– Det vi frykter med forslaget er at gruppen som ikke føler elbiler er et alternativ foreløpig, for eksempel på grunn av manglende ladeinfrastruktur, vil sette seg på gjerdet og ikke kjøpe ny bil med lavere utslipp enn den de har nå, sier Steinsland.

Han legger til at bransjen er godt fornøyde med at elbilfordelene i hovedsak beholdes, og at avgiftene på varebiler legges til en provenynøytral linje.

Her kan du lese mer om

  1. Elbil
  2. Bil
  3. elbilforeningen
  4. NAF
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Motstand mot nye elbilanbefalinger

  2. Statsbudsjettet på 1–2–3

  3. Ny bompengerekord for norske bilister i fjor

  4. Annonsørinnhold

  5. Endrer BSU-ordningen: Får ikke skattefradrag etter første bolig

  6. Oslo-politiker tiltalt for trygdesvindel for 760.000