Bjørn Kjos: – Legg heller avgiften på de tomme setene

Norwegian-sjef Bjørn Kjos tar Ryanair i forsvar og mener passasjeravgiften har null klimaeffekt. Han lanserer en ny vri på det omstridte tiltaket.

MER STRAFF: – Det å straffe tomme fly er egentlig det mest virkningsfulle, sier Bjørn Kjos om hvordan en alternativ innretning på passasjeravgiften kunne hatt mer effekt på klimautslippene.

Cornelius Poppe NTB scanpix
Publisert:

– Det du burde gjøre, er å legge avgiftene på de tomme setene, sier Bjørn Kjos.

E24 møter konsernsjefen i Norwegian i forbindelse med selskapets resultatfremleggelse på Aker Brygge.

Den omstridte avgiften, som er på 80 kroner pluss moms per flyreise, ble vedtatt av Stortinget i desember. Avgiften blir etter planen innført 1. april og skal gi staten én milliard kroner i inntekter i året.

Den tidligere jagerflygeren forteller hvorfor en avgift på et tomt sete er et mer kraftfullt tiltak for å redusere klimautslippene enn å ilegge avgift på et sete med passasjer.

– Det er akkurat som å kjøre én mann i en bil mot det å kjøre fem mann i en bil, det. Det er klart at det blir jo mye lavere utslipp per passasjer når du skal inn til sentrum med fem passasjer enn en passasjer. Så hvis du skattlegger alle som kjører med de fire tomme setene, da gjør du virkelig noe for miljøet. Da tvinger du folk til å kjøre flere i bilene.

Kjos sier det fungerer på akkurat samme måte i luftfarten.

– Det å straffe tomme fly er egentlig det mest virkningsfulle, sier han om hvordan en alternativ innretning på passasjeravgiften kunne hatt mer effekt på klimautslippene.

– Du kan tenke deg han som kjører alene i en privatjet, han får jo full effekt. Han betaler bare de 80 kronene, men i stedet måtte han heller betalt på alle de tomme setene han har, sier Kjos.

Les også

Kjos gir ikke opp planene: Har søkt ny USA-lisens med nytt selskap i Storbritannia

– Null klimaeffekt

– Jeg tror rett og slett at de bare har tenkt «vi legger på hundre kroner». Jeg tror ikke de har tenkt noe med miljø i det hele tatt. Det virker ikke sånn, svarer Kjos på spørsmålet om han tror politikerne har vurdert avgift på tomme seter som et alternativ.

– Gjør den ikke at folk flyr mindre?

– Det kan hende du får noen i distriktene som flyr mindre. Det som skjer, er at på de rutene som har lave marginer, kommer produksjonen (flyvningene journ.anm.) til å bli flyttet.

Kjos forteller at flyene ikke vil parkeres, og at mengden utslipp vil bli det samme som før.

– De eneste som får svi, er de stakkars passasjerene som bor i Utkant-Norge. De som må fly og som ikke har muligheten til å kjøre bil eller komme med andre transportmidler som har mye høyere utslipp.

– Hvis det blir dyrere å fly på lengre sikt, vil vel dere investere i færre fly?

– Nei, det er jo åtte milliarder mennesker på jorden. Det er jo bare et lite fåtall av dem som flyr nå, smiler Kjos.

– Har passasjeravgiften slik den står nå, noen klimaeffekt i det hele tatt?

– Nei, absolutt ikke. Den har null klimaeffekt, konstaterer Kjos.

Les også

NHO: – Flyavgiften forskjellsbehandler

Tar Ryanair i forsvar

– Det vi kommer til å gjøre, er å flytte rundt på flyene våre, akkurat som Ryanair. Vi vil jo ikke slutte å fly for det. Det det rammer er Utkant-Norge, gjentar Kjos.

Han forteller at det er lavmarginsruter som først og fremst til bli rammet, og trekker frem Rygge som eksempel.

– 1.000 arbeidsplasser borte. Du må også forvente at Torp lider samme skjebne.

Norwegian-sjefen sier at det ikke «bare er å legge på 100 kroner».

– Det er ikke sånn det virker. Da hadde helt sikkert Ryanair lagt på 100 kroner for lenge siden.

TORP: – 1.000 arbeidsplasser borte. Du må også forvente at Torp lider samme skjebne, sier Bjørn Kjos til E24 om hvordan passasjeravgiften vil slå ut.

Jan Ovind VG

Venstre-leder Trine Skei Grande ga det irske flyselskapet det glatte lag i Dagbladet forrige uke.

– Jeg er glad for at miljøavgiften på flyreiser svekker Ryanair, et selskap som behandler både ansatte og passasjerer dårlig, sa Venstre-lederen.

Bjørn Kjos er ikke imponert.

– Du kan like det eller ikke, men Ryanair er Europas klart største flyselskap og det er 100 millioner som faktisk synes det er ålreit å reise med de fordi dem tilbyr veldig lave priser. Når de i tillegg skaper 1.000 arbeidsplasser, så synes jeg det er bra, sier han – som legger til at en pilot i Ryanair ikke tjener noe dårligere enn i andre flyselskaper.

Les også

Kjos: Nobelpris ødela for Norwegian i Kina

– Må få ut alle de gamle «sote-flyene»

– Det er et tankekors at det selskapet som har de laveste utslippene ser ut til å straffes hardest, mener Kjos.

Han viser til at Norwegian er overlegen i hvor mange kilometer de klarer å frakte passasjer på én liter med drivstoff. Tallene viser at Norwegian i snitt frakter en passasjer 40 kilometer av gårde i luften på én liter med drivstoff, mens snittet i bransjen ligger på 32 kilometer.

KLIMAEFFEKTIV: Konkurransen om hvor mange kilometer en kan frakte passasjerer på én liter drivstoff er knalltøff i flybransjen. Den unge flyflåten til Norwegian sørger for at selskapet får topplassering.

Norwegian/“Transatlantic Airline Fuel Efficiency Rankin, 2014”, I CCT (The International Council on Clean Transportation) published November 2015

– Kan folk fortsette å fly mer og mer hvis vi skal nå klimamålene?

– Ja, det kan de gjøre. Men da må man få ut alle de gamle «sote-flyene».

– Hvis du får «the dirty guys» til å fly som Norwegian, vil du dramatisk redusere utslippene. Hvis du i tillegg får dem til å la være å fly med halvtomme fly, ja da er det ikke noe problem, da trengs bare halvparten av flyparken.

Les også

Sikrings- og valutasmell for Kjos

Les også

Bjørn Kjos har ingen planer om å gå av:
Men har ikke tenkt å gjøre som Olav Thon

Les også

Kjos om SAS: - Deres strategi er å tappe oss for penger