Forbrukertilliten faller til nytt bunnivå
Alle indikatorene i indeksen er nede på historisk lave nivåer i september.
Forbrukertilliten i Norge faller for femte måned på rad, ifølge den ferske indeksen utarbeidet av Opinion.
I september er indeksen nede på minus 29,4 poeng, ned 2,6 poeng fra august. Dette er det laveste nivået som noensinne er målt.
De fire indikatorene som utgjør den samlede forbrukertillitsindeksen faller også til historiske bunnivåer.
– Det understreker alvoret og bekrefter den bekymringen og usikkerheten som mange merker og har følt på over lengre tid, sier Henrik Høidahl, fagsjef for politikk og samfunn i Opinion i en pressemelding.
Forbrukertilliten har siden mars i år ligget under nivåene fra våren 2020, tidlig i coronapandemien. Det var den gang rekordlavt.
Indeksen utgjør et gjennomsnitt av hvordan forbrukeren vurderer husholdningens økonomi nå, økonomien et år frem i tid, norsk økonomi et år frem i tid og husholdningens kjøp av større forbruksgoder et år frem i tid. Det er særlig denne siste indikatoren som faller markant, ifølge undersøkelsen.
– Det er lag på lag med kriser og bekymringer som gir tydelig utslag i den rekordlave forbrukertilliten i den norske befolkningen. Prisvekst i form av stadig høyere utgifter til strøm, drivstoff, mat, klær og høyere rentekostnader påvirker lommeboka her og nå, men også utsiktene til fremtidig forbruk, sier Høidahl.
– Det gjenspeiles i en rekordlav kjøpsindeks, som sier noe om sannsynligheten for kjøp av større forbruksvarer, bil, bolig og oppussing kommende 12 måneder, sier fagsjefen videre.