«Milliardmaskinen» Black Friday

40 millioner kortkjøp under Black Week

For hele Black Week gikk omsetningen opp, viser både tallene fra Virke og fra betalingsselskapet Nets. Men kjøpesenterstatistikken viser fall på Black Friday.

Lise Åserud
  • Sigrid Moe
Publisert:,

Omsetningen på Black Friday gikk ned med 1 prosent sammenlignet med handelsdagen i fjor, det viser tall fra Kvarud Analyse, som er basert på omsetningen på 190 kjøpesentre, ifølge Virke.

I 2018 handlet nordmenn for over 3,7 milliarder kroner på Black Friday, ifølge organisasjonen.

Men de rapporterer også om at omsetningen for hele uken økte sammenlignet med salgsuken i fjor. Virkes tall viser en omsetningsøkning på 6,6 prosent.

− Ser vi de siste tre ukene under ett, har omsetningen økt med 2,5 prosent, hvorav veksten i butikkhandelen har vært på 2,2 prosent. Det gir et mer riktig bilde av utviklingen. Sett i sammenheng er ikke økningen like drastisk som tallene tilsier, sier direktør for Virke faghandel, Bror William Stende, i en pressemelding.

Les på E24+

Derfor våger ikke butikkene å stå over Black Friday

40 millioner kortkjøp

Betalingsselskapet Nets har tidligere fortalt at det ble gjort 9,3 millioner kortkjøp på salgsdagen, og at disse kortkjøpene ble brukt til å varer og tjenester for over 3,8 milliarder kroner.

I løpet av uke 48, som var Black Week i år, ble det utført mer enn 40 millioner kortkjøp, viser Nets sin statistikk. Det er 3,8 prosent mer enn salgsuken i fjor, som da var i uke 47.

– Bare i løpet av denne uken ble det handlet for om lag 14,4 milliarder kroner, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

Årsaken til at statistikkene fra Virke og Nets er forskjellige, er at tallene Virker bruker er basert på omsetningstallene fra 190 kjøpesentre, mens Nets sin statistikk er basert på kortkjøp.

Les også

50 millioner glapp for Elkjøp i Black Friday-miss

3,5 prosent i november

I hele november ble det ifølge Nets og Vipps utført 170,2 millioner kortkjøp, som er en vekst på 3,5 prosent sammenlignet med førjulsmåneden i fjor.

– I november var det fire dager med mer enn syv millioner kortkjøp, noe som er et tydelig tegn på at julehandelen er godt i gang for mange, sier Tjore.

Statistikken viser også at antallet som handler kontaktløst øker. Tallene fra november i år viser at andelen BankAxept-transaksjoner som er kontaktløs økte fra 16,8 til 20 prosent.

Les også

Stenger nettbutikken på Black Friday: – Det er tøft å være en liten butikk

Her kan du lese mer om

  1. «Milliardmaskinen» Black Friday
  2. Black Friday
  3. Virke
  4. Varehandel
  5. Klarna
  6. Nets
  7. Nettbutikk
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Nordmenn dro kortet over ni millioner ganger fredag

  2. Nets: 2,7 millioner kortkjøp før klokken 12 i dag

  3. Klarna: 30 prosent høyere omsetning i Black Week

  4. Annonsørinnhold

  5. Ny Black Friday-rekord for norsk netthandel

  6. Spår salgsrekord på fredag