SLIK BLIR LYNTOGET: Oslo-Bergen
Tyske konsulenter har laget flere planer for å bygge supertog mellom Oslo og Bergen.
Den tyske konsulentgruppen VWI har laget to traseer for supertog mellom Oslo og Bergen.
Hallingdal
Den ene traseen er via Hallingdal. Dette toget skal stoppe på Hønefoss, Geilo og Voss.
- Hønefoss og Voss har mange innbyggere, noe som gjør det rasjonelt å stanse der, sa konsulent Frank Schäfer på et lyntogseminar på Lillestrøm mandag.
I tillegg planlegges en stasjon på Geilo.
- Det er stor turisttrafikk til Geilo, og ikke bare i helger og ferier. Det er nok fornuftig med en permanent stasjon der, sa Schäfer.
Et lyntog gjennom Hallingdal skal bruke 2 timer og 25 minutter gjennom Oslo og Bergen.
Byggekostnadene blir 80 milliarder kroner, for 338 kilometer jernbane. Tyskerne forutsetter at myndighetene uansett har bygget jernbane med høyfartskvalitet til Hønefoss.
Numedal
Det andre alternativet er Numedal. Dette toget vil stoppe i Drammen og Kongsberg, i tillegg til Geilo og Voss.
Dette blir noe lengre, og noe dyrere. Dermed tar det også lengre tid; 2 timer og 40 minutter fra Bergen til Oslo.
- Passasjergrunnlaget i Drammen og Kongsberg er såpass stort, at de to alternativene fremstår som ganske like, økonomisk sett, sa Schäfer.
Passasjergrunnlag
Et lyntog mellom Oslo og Bergen ventes å produsere 3 millioner passasjerkilometer i året. Det er fire ganger så mye som Bergensbanen gjør i dag.
Daglig vil over 6000 passasjerer ta toget mellom Bergen og Oslo.
Tyskerne har ikke beregnet den samfunnsøkonomiske nytten av lyntog på denne strekningen, men antyder at det kan være lønnsomt.
- Foreløpige beregninger tyder på at banen må forsvare kostnader på mellom 2,25 og 2,50 kroner per passasjerkilometer. Det er litt over banen mellom Oslo og Trondheim, sier Harry Dobeschinsky, leder for konsulentgruppen.