Høyere kjerneinflasjon enn ventet i april

Påskeeffekten er vanskelig å beregne, og den årlige kjerneinflasjonen var høyere enn analytikernes forventninger. Fly- og pakkereiser i påsken dro den månedlige prisendringen opp. 

PREGET KONSUMPRISINDEKSEN: Utenlandsreiser med fly bidro til prisvekst fra mars til april, mens påsketilbud på mat og drikke dempet månedsveksten.

Foto: Lise Åserud NTB scanpix
Publisert:,

Den årlige kjerneinflasjonen endte på 2,6 prosent i april. Det viser ferske tall fra Statistisk sentralbyrå.

På forhånd ventet Nordea 2,4 prosent. DNB ventet en kjerneinflasjon på 2,5 prosent, i tråd med konsensus, ifølge Bloomberg. Effekten av påsken er ofte vanskelig å beregne på forhånd, påpeker Nordea i en rapport.

I mars var den årlige kjerneinflasjonen på 2,7 prosent.

Kjerneinflasjon (KPI-JAE), også kalt underliggende inflasjon, ekskluderer priser på strøm og drivstoff. Det er dette tallet Norges Bank ser på når den setter renten.

Tolvmånedersendringen i konsumprisindeksen endte på 2,9 prosent. Det er uendret fra mars.

Årsoppgangen i konsumprisindeksen blir dempet av mat og alkoholfrie drikkevarer, samt klær og skotøy.

Flyreiser trekker opp

Konsumprisindeksen økte med 0,4 prosent fra mars til april. Spesielt flyreiser til utlandet bidro til endringen, skriver SSB. Prisene på flyreiser økte 23,2 prosent. Også pakkereiser bidro til økningen.

Det er den sene påsken som gjorde at reiser sto for en stor del av prisoppgangen.

Bokprisene økte 11,3 prosent i april. Det er fordi årets Mammutsalg havnet i mars og trakk prisen på bøker ned denne måneden.

Mat og drikke dempet oppgangen

Påsken satte også sitt preg på prisen på matvarer og alkoholfri drikke. Denne kategorien hadde en prisnedgang på 0,8 prosent fra mars til april.

– Tilbud på de typiske påskevarene sjokolade, kjeks, appelsiner, lammekjøtt, pølser, ketsjup og sennep bidro til at prisene falt fra mars til april, sier Kjersti Nyborg Hov, seniorrådgiver i SSB, i en pressemelding.

Ifølge direktør for Hovedorganisasjonen Virke, Ingvill Størksen, er det imidlertid uvanlig at matvareprisene trakk ned også i mars.

– Det er uvanlig av matvareprisene synker både i påskemåneden, og i måneden før, sier Størksen i en pressemelding.

Hun påpeker at det er vanlig at prisene synker før høytider og andre typiske tilbudsperioder. Det er sterk konkurranse i dagligvarebransjen som gjør at prisene er lave hele året, ifølge Virke.

Prisene på mat og drikke har steget 1,9 prosent de siste 12 månedene.

Her kan du lese mer om