TOGFANSENS VÅTE DRØM: Slik blir lyntogene

Et tysk konsulentfirma har vurdert fem mulige supertog i Norge. Her er alle sammen.

Publisert:

Konsulentene i VWI har spesielt vurdert strekningene mellom Oslo og Trondheim, og mellom Oslo og Gøteborg grundig.

Mandag presenterte de sine utredninger i detalj, på et seminar i regi Jernbaneverket.

Tyrskernes konklusjon er at begge de to grundig utredede strekningene er lønnsomme.

De tyske konsulentene har også undersøkt trafikkgrunnlag og utbyggingskostnader for strekningene Oslo-Bergen, Oslo-Kristiansand-Stavanger-Bergen, og for en Haukelibane, fra Oslo til Stavanger og Bergen.

- Disse strekningene gir et liknende resultat, sier Harry Dobeschinsky i VWI.

Men hos økonomiprofessor Steinar Strøm får de tyske beregningene det glatte lag.

Les også: Slakter supertog-planer

Ingen godstrafikk

Tyskerne har lagt opp til enkeltspor der dette holder, for å holde kostnadene så langt nede som mulig.

Dermed blir det ingen plass til godstrafikk på dette nettet.

Et gjennomgående trekk ved planen, er at maksimal reisetid mellom Oslo og henholdsvis Bergen, Stavanger, Kristiansand, Gøteborg og Trondheim bør holdes under to og en halv time.

De tyske konsulentene har beregnet kostnader og trafikkgrunnlag på fem ulike strekninger i Norge:

SLIK BLIR LYNTOGET: Oslo-Trondheim

SLIK BLIR LYNTOGET: Oslo-Bergen

SLIK BLIR LYNTOGET: Oslo-Gøteborg

SLIK BLIR LYNTOGET: Haukelibanen

SLIK BLIR LYNTOGET: Oslo-Kristiansand-Stavanger-Bergen

Publisert: