Fredag ble Norconsults rapport om Follobanen offentliggjort.
Der kommer det frem at konsulentfirmaet anbefalte ni utbedringer av linjen allerede i oktober.
Rapporten er datert den 26. oktober. Der identifiserer Norconsult flere svakheter ved skinnegangene og strømsystemet på toglinjen.
JOMFRUTUR: Kongefamilien var om bord da Follobanen åpnet. Foto: Lise Åserud / NTB
Måling av varmgang i kabler, fordeling av returstrøm og overvåkning av forstyrrelser fra returstrøm er blant det som trekkes frem. Det var også strømsystemet som var årsaken til stengingen i desember. Med andre ord ble Bane Nor advart om svakheter i strømsystemet før åpning.
«Den viktigste er at indusert spenning fra senterlederen til skjermen ikke er vurdert. Norconsult vurderer dette forholdet til å ha større virkning for kabelens termiske belastning enn den effekten som er vurdert i rapporten.», skriver Norconsult.
SAMFERDSELSMINISTER: Jon Ivar Nygård (Ap) har bedt om en granskning av hva som har gått galt. Foto: Alf Simensen / NTB
Samferdselsminister Jon Ivar Nygård (Ap) beordret tirsdag en ekstern granskning av hva som har gått galt i Follobanen-prosjektet.
– Der forventer vi at det kommer noen første svar på problemene med Follobanen. Videre har vi bedt om en større redegjørelse innen 16. januar, sa Nygård til E24.
En knapp uke etter at den svært kostbare toglinjen åpnet, ble den stengt igjen. Årsaken var overbelastning på et anlegg for returstrøm.
ERKJENNER FEIL: Gorm Frimannslund i Bane Nor innrømmer at de har gått på en smell. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Konsernsjef i Bane Nor Gorm Frimannslund erkjente etter møtet med Nygård mandag at strømanlegget på banen er underdimensjonert.
– Vi kan i ettertid konstatere at dette anlegget er underdimensjonert når det gjelder returstrømmer og har et feil design, og det er det vi nå holder på å endre på, sa Frimannslund til E24 i etterkant av møtet.
Aftenposten skriver fredag at banen i beste fall vil åpne den 20. januar.