Widerøe kutter 4.000 avganger

De kommersielle kortbanerutene blir hardt rammet når Widerøe nå gjør kraftige kutt.

Illustrasjonsbilde

Stian Lysberg Solum
  • Martin Hagh Høgseth
  • Marius Lorentzen
  • Anders Nybakken Kvale
Publisert:,

Flyselskapet har besluttet å kutte 15 prosent av den kommersielle driften på kortbanenettet. Dette tilsvarer 4.000 avganger i året, opplyser Widerøe i en pressemelding.

– Foreløpig tror vi at dette er det som skal til for å drive lønnsomt på lengre sikt. Men dessverre har vi sett at avgiftene bare øker år for år, så vi er urolig for hva som skjer i fremtiden. Men på dagens rammebetingelser burde disse kuttene være tilstrekkelig, sier Widerøe-sjef Stein Nilsen til E24.

Nyheten kommer rett etter at det ble kjent at Widerøes bakketjeneste (Widerøe Ground Handling) skal kutte bemanningen i Haugesund og Stavanger.

Les også

Se hele oversikten: Disse avgangene kuttes

Widerøe opererer tre kategorier med ruter: De ordinære rutene, kortbanerutene og FOT-rutene.

FOT-rutene er de rutene som Widerøe drifter på anbud fra staten, der det ikke er kommersielt grunnlag for å fly ellers.

Det er de kommersielle kortbanerutene som nå rammes av kutt. Kuttene utgjør totalt 3,5 prosent av Widerøes samlede trafikk, opplyser flyselskapet til E24.

– Vi vet at resultatet av disse kuttene blir en transportstandard i en rekke distriktskommuner som ikke er i nærheten av å dekke reisebehovet. Likevel har vi ingen valg, sier Widerøe-sjef Stein Nilsen.

Han legger til at Widerøe nå har gitt en anbefaling til Samferdselsdepartementet om at flere av disse ruteområdene tas inn i det offentlige anbudssystemet.

Har kuttet i flere år: «Fortvilt situasjon»

Selskapet opplyser at rutekuttene kommer som en konsekvens av økte avgifter over flere år, en kraftig svekkelse av den norske kronen og den generelle markedsutviklingen her i landet.

Nilsen forteller at kuttene kommer på toppen av all reduksjonen på kortbane de siste årene, der de nå flyr 12 prosent mindre enn i 2015.

Han beskriver en «fortvilt situasjon», der de ikke hadde noe annet valg enn å ta konsekvensene av de ikke klarer å drive lønnsomt.

– Vi har jobbet i hele 2019 med å få til noe lettelser i avgiftene i Norge, som ble lagt frem fra Samferdselsdepartementet før jul etter en lang prosess som vi var fornøyd med. Men samtidig så øker de andre avgiftene ganske betydelig, så den totale effekten fra 2019 til 2020 er at det øker mer.

– Og på toppen av dette er det en del av flyrutene som allerede går med underskudd, sier Nilsen til E24.

Les også

Les også: Widerøe kutter bakkemannskap i Stavanger og Haugesund

Evenes hardt rammet

Endringene som nå varsles vil tre i kraft fra fjerde kvartal i år.

Widerøe peker selv på at Evenes flyplass utenfor Harstad og Narvik blir spesielt hardt rammet fordi både ruten til Bodø og Andenes legges ned.

– Widerøe har vært klar i sin tale om at de ligger an til en reduksjon i rutetilbudet basert på rammevilkårene selskapet har, spesielt skatter og avgifter, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair.

Han sier at det er spesielt flypassasjeravgiften som slår inn og at flydrivstoff er dyrere i distriktene som slår negativt ut for flyselskapet.

– Flypassasjeravgiften får stor innvirkning på Widerøes drift i og med at de har mange korte hopp, sier Elnæs.

Les også

Disse avgangene rammes: Se hele oversikten

Sliter med avgifter og økte kostnader

Widerøe har lenge slitt med lønnsomheten i flere deler av virksomheten sin. Høsten 2018 erkjente Widerøe-sjefen at 18 av Widerøes 23 kommersielle kortbaneruter går med tap.

Resultatene for 2019 er ennå ikke klare, men E24 skrev for ett år siden hvordan driftsresultatet til flyselskapet ble halvert – selv om inntektene til flyselskapet hadde økt.

Høsten 2018 varslet Widerøe også kutt. Høyere avgifter og dyrere drivstoff fikk skylden.

Det er særlig flypassasjeravgiften, som ble innført 1. juni 2016 etter budsjettoppgjøret i Stortinget, som slår hardt inn for Widerøe. Den regnes per passasjer, per avgang. Dermed slår avgiften relativt hardt ut for de kortere rutene til Widerøe enn det den gjør på mange andre flyselskapers lengre ruter.

Samferdselsdepartementet gjennomførte imidlertid endringer i flypassasjeravgiften etter et par år. Opprinnelig lå avgiften på 80 kroner, men nå er den differensiert slik at man i 2020 betaler 75 kroner på europeiske ruter og 200 kroner på langdistanseruter.

Drivstoffprisene har også vært krevende. Selv om oljeprisen i dollar er langt lavere nå enn på toppen på starten av 2010-tallet, så har den svake kronen gjort at drivstoff i norske kroner er omtrent like dyrt som før.

I tillegg til flypassasjeravgiften rammes luftfarten av regjeringens varslede opptrapping av CO₂-avgiften som begynte i år.

Bransjen har lenge etterlyst tiltak, som for eksempel av pengene de betaler inn i flyrelaterte avgifter på om lag to milliarder kroner i året brukes på å stimulere produksjon av syntetisk eller biodrivstoff.

Les også

Bakgrunn: Driftsresultatet har falt 72 prosent på to år

Her kan du lese mer om

  1. Widerøe
  2. Luftfart
  3. Fly
  4. Flyselskaper
  5. Hans Jørgen Elnæs
  6. Drivstoffpriser
  7. Samferdselsdepartementet
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Widerøe-konkurrent mener markedet er tøft: – Krever beinhard kostnadskontroll

  2. Når Trygve Slagsvold Vedum blir Widerøes beste PR-rådgiver

  3. Krisepakke til flyselskapene: – Ikke i nærheten av nok

  4. Annonsørinnhold

  5. Staten betaler flyselskapene for 684 flyavganger i uken

  6. Høyre-politiker vil bryte opp Widerøe-monopolet