- Lufthansa kan vente på at SAS kræsjer

- Nå må det ryddes opp i økonomien, og så må SAS selges til Lufthansa, mener flyanalytiker Anders Lidman.

FRANK RUMPENHORST
  • Marius Mørch Larsen - Aftenposten
Publisert:

Lidman tror selskapets dager på egenhånd er talte og slår fast at selskapet skal selges.

- SAS må lage en ordentlig plan for hva de gjør i fremtiden. Nå prøver ledelsen bare å sørge for at kostnadskuttene holder tritt med inntektstapene. Det mangler en plan for fremtiden, sier Anders Lidman, flyanalytiker og eier av det svenske flykonsulentselskapet Aeropol.

SAS-sjef Mats Jansson sa i går til Aftenposten at selskapet måtte innrømme at Norwegian er billigere, har lavere lønninger og er mer effektive.

- Han sier jo bare sannheten. Norwegian er bedre. Og det er en måte å fortelle egne ansatte at virkeligheten er her og nå, sier Lidman. Han forklarer at Norwegian fikk et overtak når de startet et nytt selskap i dagens marked og satte harde betingelser. SAS tynges derimot av håpløse, gamle avtaler.

Må lande Lufthansa

- SAS lever i fortiden og har ikke livets rett på egen hånd lenger, sier Lidman. Han mener SAS må satse alt på å ordne økonomien og få i gang samtalene med Lufthansa igjen.

- Det er ingenting galt i å bli overtatt av Lufthansa. Det er nye tider og nye krav. For Lufthansa er det skandinaviske markedet viktig. Men kan de få det uten SAS, så gjør de det, sier Lidman og fortsetter.

- Jo mer trusler om streik og problemer som treffer SAS, jo mindre trenger Lufthansa å gå gjennom selskapet for å nå det skandinaviske markedet. De kan bare sette seg ned og vente på at selskapet kræsjer, sier flyanalytikeren.

Han begrunner behovet for å få inn Lufthansa med den gamle flyparken til SAS.

- SAS vil trenge 30-40 milliarder kroner til ny flåte. De gamle flyene bruker for mye drivstoff. Jo sterkere dollaren eller oljeprisen blir, jo vanskeligere blir det å fly. Det har de ikke penger til, slår Lidman fast.

Flere nyheter på E24.

Flere artikler

  1. Lieungh ber Halvorsen ta til fornuft

  2. Matvaregiganten hjelpes av maling

  3. Analytikere: - Få overraskelser fra Norske Skog

  4. Annonsørinnhold

  5. Slik skal han vinne milliardkontraktene

  6. - Bedre for passasjerene uten SAS