Kampen om luften

Professor om ny satsing på langdistanse: – Ingen «walk in the park»

Eksperter ser flere utfordringer, men også muligheter, for det nye selskapet i norsk luftfart. Norse Atlantic skal nemlig gjøre mye av det Norwegian droppet for å overleve.

GIR GASS: Daværende Norwegian-sjef Bjørn Kjos og professor Frode Steen under NHH Forum i september 2014. Seks og et halvt år senere er det nye vinder som blåser rundt Kjos og den internasjonale luftfarten.
  • Fabian Skalleberg Nilsen
  • Harald Hoff
Publisert: Publisert:

Ett år etter at coronapandemien lammet internasjonal flytrafikk ble det mandag ettermiddag kjent at Norse Atlantic Airways kommer på banen.

Det nye flyselskapet skal ledes av gründer Bjørn Tore Larsen. Med på laget har han Norwegian-gründerne Bjørn Kjos og Bjørn Kise, som sammen med Larsen utgjør de største eierne.

Les også

Vil hente 1,4 mrd. til Norse-satsingen: Skal leie inn gamle Norwegian-Dreamlinere

Rimeligere leie

Norse Atlantic oppgir at det vil tilby ruter «som har vist seg å være både populære og lønnsomme». Det dreier seg om destinasjoner som New York, Los Angeles og Miami i USA, fra London, Paris og Oslo.

Altså det Norwegian valgte å kutte i starten av året, for å forsøke å komme seg gjennom konkursbeskyttelsen.

Men nå er det ny vilje til å satse langt igjen, og det til en billigere penge.

– De får for eksempel sikkert bedre priser på Dreamliner enn Norwegian. Og Dreamlinerne har nok flydd av seg flere kostbare barnesykdommer nå, sier økonomiprofessor Frode Steen ved Norges Handelshøyskole til E24.

– Markedet for flyreiser nå ventes ikke å være tilbake til normalen på flere år. Det er ledig kapasitet på alle typer fly. De kan en leie, og sikkert lease ganske billig, fortsetter han.

Gründer Bjørn Tore Larsen fortalte tidligere mandag at de vil lease fly som Norwegian brukte tidligere, med samme konfigurasjon. De har fått «gode vilkår», ifølge Larsen.

Selv om kostnadene blir lavere er Steen likevel usikker på om dette vil lønne seg.

– Norwegian klarte ikke å tjene penger på dette, selv om de hadde sitt matingssystem. Reiste du med Norwegian fra Bergen til USA brukte du dem hele veien. Derfor tenker jeg at dette ikke blir noen «walk in the park», sier han.

Larsen har fortalt at Norse vil inngå samarbeid ulike flyselskap for å «feede» dem, uten å nevne navn. Bjørn Kjos har sagt at de ser for seg å samarbeide med Norwegian, men at de ikke har rukket å sette seg ned med selskapet.

Tror businesskunder glipper

På spørsmål om timingen er professoren mer forbeholden.

– Det er vanskelig å mene noe om dette. Usikkerheten ligger i pandemien.

Men når kysten er klar for internasjonale reiser, er Steen sikker på at store kundegrupper står klare for å kjøpe flyreiser igjen.

– Hvis man tenker på rent prissensitive passasjerer, så er det all grunn til å tro at folk vil reise på tur til USA igjen etter at vi har fått vaksiner nok. Det som er usikkert er business-segmentet, det er ikke et like stort marked som kommer tilbake der.

Steen poengterer at Norwegian vraket langdistanse først etter at Kjos forlot selskapet.

– De mener sikkert det blir et hull etter det. Bjørn Kjos har jo og er nok fortsatt veldig sterk i troen på langdistanse. Men det store spørsmålet er om det er lukrativt for «de forretningsreisendes siste bastion», sier han.

Sjokkert professor

BI-professor Eli Moen ble først klar over det nye selskapet da E24 ringte henne mandag ettermiddag.

– De har aldri fått lønnsomhet på disse langdistansesatsingene. Nå må en jo lure på hva de driver med?

Hun mener det er flere ukjente faktorer som avgjør hvor levedyktig en ny satsing på langdistanse kan bli. I Norwegians tilfelle var det nettopp de lengstrekkende flyvningene som ble kuttet i håp om å overleve.

– De regner vel med at mange er desperate etter å ha vært innesperret lenge. Det minner meg på en svensk film fra 1970-tallet «Slipp fangene fri – det er vår». En må jo regne med at folk er sugne og lystne på å reise etter nedstenging, sier Moen.

Les også

Flyekspert varsler flybilletter til 10 kroner til sommeren

– Tar ned risikoen betydelig

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair er spent og forventningsfull på nykommeren.

– Uansett når en skal fly langdistanse så må en ha solid kapital. Norse Atlantic Airways må ut i markedet og passe på at dette er på plass. Dette er noe av det viktigste for dem nå. Alt det andre er jo på plass, sier han.

Norse og Larsen har planer om å hente totalt 170 millioner dollar, tilsvarende drøyt 1,4 milliarder kroner etter dagens kurs.

Elnæs tror det er god tilgang på folk og utstyr til det nye selskapet, også etter at Norwegian la sine langdistanse-planer på hylla.

– Det blir spennende. Jeg er veldig overrasket over at et norsk selskap velger å plukke opp disse flyene som Norwegian ikke vil ha. Men når jeg hører at det er Bjørn Kjos og Bjørn Kise så er det ikke så overraskende likevel. De hadde veldig tro på den forretningsmodellen som Norwegian hadde, sier han.

Flyanalytikeren tror Norse Atlantic har bedre og mer fleksible forutsetninger for å lykkes på de lengste flyrutene.

– Norwegian fikk levert mange nye store fly til seg veldig raskt. Da hadde de problemer med å planlegge hvor disse skulle fly. Dette nye selskapet kommer til nok til å være mer konservative med antallet fly de tar inn, og vil kunne planlegge ut fra etterspørselen i mye større grad. Dette tar ned risikoen betydelig, sier han.

Så langt har selskapet inngått intensjonsavtaler for ni fly. I tillegg forhandles det om ytterligere tre.

Les også

Overkjørte Norwegian-kreditorer med krav på 6,1 milliarder: Kan få igjen 306 millioner

SPENT: Hans Jørgen Elnæs i Winair.
Les også

OSM Aviation-gründer Bjørn Tore Larsen starter nytt flyselskap: Vil fly med Kjos og Kise over Atlanteren

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Luftfart
  3. Bjørn Kise
  4. Norwegian
  5. Bjørn Kjos
  6. Norse
  7. Flyselskaper

Flere artikler

  1. Bjørn Kjos ønsker samarbeid mellom Norwegian og Norse: – En vinn-vinn for begge to

  2. OSM Aviation-gründer Bjørn Tore Larsen starter nytt flyselskap: Vil fly med Kjos og Kise over Atlanteren

  3. Norse Atlantic Airways forbereder oppstarten i USA: Inngår globalt samarbeid om tariffavtaler

  4. Flyr starter billettsalget i mai: Første fly går til Tromsø 30. juni

  5. Norse Atlantic har signert leasingavtale for ni Dreamlinere med AerCap