Denne veistrekningen blir 500 millioner kroner dyrere

De som egentlig skulle bygge, gikk konkurs. Nå har regningen vokst med en halv milliard i prosjektet som styres av Statens vegvesen og Jernbaneverket.

FLYFOTO: Prisen på byggingen av ny E6 og jernbane langs Mjøsa stiger. En konkurs hus en av entreprenørene medfører 500 millioner kroner i kostnadssprekk.

Statens vegvesen
  • Kristin Norli
Publisert:

Det var i midten av juni at det østerrikske selskapet Alpine Bau gikk konkurs og alt arbeid stoppet opp på E6 ved sørenden av Mjøsa.

Østerrikerne var hyret inn av Statens vegvesen og Jernbaneverket til å bygge blant annet firefelts motorvei og dobbeltsporet jernbane på en del av det kjempesvære anleggsprosjektet E6-Dovrebanen.

Før konkursen satte en stopper for det, var omlag en tredel av arbeidet unnagjort. Fem måneder senere begynner konkursens pris å bli klar for oppdragsgiverne:

Den cirka 10 kilometer lange strekningen mellom Minnesund og Brøhaug kommer til å koste en halv milliard ekstra, opplyser prosjektleder Taale Stensbye til E24.

(Saken fortsetter under kartet)

Fra 1,3 til 1,8 milliarder

Den opprinnelige kontrakten med Alpine hadde en verdi på tett oppunder 1,3 milliarder kroner.

Kostnadsøkningen på 500 millioner utgjør dermed en prissprekk på 40 prosent.

Målt som andel av den totale kostnadsrammen til hele det store Fellesprosjektet E6-Dovrebanen, innebærer konkursen imidlertid en kostnadsøkning på 5 prosent.

E24 har fått disse tallene dagen etter at Riksrevisjonen denne uken refset Statens vegvesen for flere svære kostnadsblemmer.

Revisjonen kontrollerte 80 kontrakter over hele landet, og kom frem til at kostnadsøkningen i snitt var på 21 prosent.

Det mener revisjonen blant annet kommer av dårlig planlegging av prosjekter, noe som fører til at forutsetningene som legges til grunn når entreprenørene leverer inn pristilbud, blir urealistiske.

BAKGRUNN: Riksrevisjonen refser Statens vegvesen for svære kostnadsblemmer

Samme pris på rest

Prishoppet på Minnesund-Brøhaug-kontrakten skjer etter at en ny entreprenør har fått tildelt jobben med å fullføre arbeidet som Alpine ikke gjorde ferdig.

Og det til omtrent samme pris som den opprinnelige kontrakten skulle koste.

I slutten av oktober ble det kunngjort at Hæhre entreprenør gikk seirende ut av anbudskonkurransen mellom de som ønsket å steppe inn for Alpine.

Hæhres tilbudspris var på 1.291 millioner kroner, mens Alpines kontrakt var på 1.302 millioner kroner.

Med andre ord får erstatningsentreprenøren like godt betalt for å gjøre ferdig to tredeler av arbeidet, som det Alpine opprinnelig skulle ha for hele arbeidet.

Hæhre entreprenør hadde lavest pris av de tre tilbyderne som deltok i konkurransen.

Selskapet har allerede også vunnet en annen del av Fellesprosjektet, og er i gang med bygging av vei og bane på strekningen Strandlykkja-Kleverud/Labbdalen.

Ikke betalt for ikke utført arbeid

Prosjektleder Taale Stensbye på E6-Dovrebanen opplyser til E24 at sluttoppgjøret med Alpine ennå ikke er endelig avsluttet, men at det ikke er utbetalt penger til Alpine Bau for arbeid som ikke er utført.

Les også

Underentreprenører på E6 får fortsette etter konkursSa opp gigakontrakt med konkursrammet østerriksk entreprenørKonkurs gir full stans på E6Reiste 3.200 kilometer for å bygge norsk bro

Her kan du lese mer om

  1. Statens vegvesen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Riksrevisjonen med knallhard kritikk: Veivesenets kontrakter blir i snitt21 prosent dyrere enn avtalt

  2. Riksrevisjonen: NSBs godsselskap klarer ikke konkurrere

  3. Vegvesenet og Jernbaneverket sparer en milliard på E16-samarbeid

  4. Annonsørinnhold

  5. Dette er de ti største jernbaneprosjektene i Norge

  6. Sa nei til Mesta Entreprenør etter «svært dårlige erfaringer»