Elbilboomen

Lange ventetider på elbil: Kjøpte bruktbil til samme pris som ny

Lange leveringstider på nye personbiler gjør at bruktbilprisene stiger. Flere kjøper brukt elbil for like mye som en ny.

Tesla-eier Stein Are Haugen solgte og kjøpte brukt elbil til prisen av ny.
  • Ada Lea
Publisert: Publisert:

Propper i verdens forsyningskjeder har ført til lange ventetider på ny bil og at nybilsalget faller. I april falt nybilsalget i Norge med hele 26 prosent, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Det gjør at bruktbilprisene øker, spesielt på elbiler hvor ventetiden er lengst og etterspørselen størst.

– Nå er det mulig å tjene penger på brukte elbiler. En trend som tidligere har vært forbeholdt veteranbiler, sier Kristian Melchior, sjef for bruktbilforhandleren Rebil.

Han sier at pågangen har økt de siste månedene – at stadig flere vil selge bilen sin og at stadig flere vil kjøpe.

– Elbilene er de klart mest populære i markedet. Elbiler med rekkevidde er det aller heteste, elbiler med litt rekkevidde er ganske hot og deretter kommer fossilbiler, sier Melchior.

På bilforhandlerens nettsider ligger blant annet en Tesla Model 3 og en Polestar 2, som ble solgt for henholdsvis 13.000 kroner og 30.000 kroner mer enn nypris.

Daglig leder Kristian Melchior i Askeladden-konseptet Rebil.
Les også

IEA: Globalt elbilsalg doblet til rekordhøye 6,6 millioner i fjor

Kjøpte brukt for nypris

Samtlige ti mest populære nye personbiler solgt hittil i år er elbiler, med Tesla Model Y på en soleklar førsteplass.

Men for å få fatt i en ny Tesla nå må du regne med en leveringstid på 6–10 måneder.

Det orket ikke Tesla-eier Stein Are Haugen å vente på. Han ville bytte ut sin Tesla Model X til den mindre bilen Tesla Model 3.

I vinter gjorde Haugen derfor et innbytte gjennom en bruktbilforhandler. Bruktbilforhandleren kjøpte hans Tesla Model X for nypris, samtidig som han kjøpte en Tesla Model 3 til nypris.

– Jeg kjøpte bilen for det samme som nybilpris, men da fikk jeg litt ekstrautstyr som vinterdekk i tillegg. Også slapp jeg å vente på den, sier Haugen til E24.

Haugen forteller at han ikke opplever at han kan stole på leveringstidene til elbilprodusentene.

– Mange spekulerer på om bilen kommer neste uke eller om den kommer i november, sier han.

Bruktmarked i vinden

Hittil i år er det solgt 34.010 nye elbiler i Norge, en oppgang på 28,9 prosent sammenlignet med i fjor. Men i april falt antall nye elbiler, noe som illustrerer leveringsproblemene til elbilprodusentene.

Samtidig steg antall bruktimporterte elbiler med 54,7 prosent i april måned.

At interessen for brukte elbiler har økt er merkbart hos markedsplattformen Finn.no.

– Etterspørselen etter elbiler vært helt enorm, spesielt fra mars av. Elbiler markert som solgt eller avpublisert på Finn har i mars og april ligget på rundt 20 prosent, sammenlignet med normalen som er 13–14 prosent, sier Eirik Håstein, leder for Finn motor i en melding.

Også søk etter elbiler har hatt en oppsving på Finn – og særlig modeller som Tesla, Audi e-tron og Nissan Leaf er populære.

Norsk elbilforening har spurt nordmenn i fem år hvilken type bil de mest vil velge neste gang de skal kjøpe bil. Ny elbil har toppet listen de siste tre årene, og frem til i år har brukt dieselbil vært nordmenns favoritt nummer to.

I 2022 har derimot brukt elbil tatt over annenplassen.

Finn.no eies av Schibsted. E24 er et datterselskap i Schibsted-konsernet. Enkelte av E24s journalister har aksjer i Schibsted, gjennom deltagelse i konsernets aksjespareprogram.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Elbilboomen
  2. Norsk elbilforening
  3. Bruktbil
  4. Elbil

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Kjøpe ny bil? Dette må du huske på

  2. Nybilsalget sank kraftig i juli – elbiler dominerer fortsatt

  3. Rekordresultat for Tesla Norway

  4. Reagerer på fjerning av momsfritak på elbiler: – Håpløst og uforutsigbart

  5. Store bevegelser i markedet for elbiler