STRIDENS EPLE: Hvordan skal vei- og kollektivløsningene vestover fra Oslo sentrum til Fornebu organiseres?

Roald, Berit / NTB scanpix
Kommentar

Kronikk: Oslo-byrådet vil heller bygge bybane i Bergen enn Fornebubanen

Det er tydeligvis viktigere for Byrådet å stanse veitunneler i nabokommunen, enn å prioritere kollektivtilbudet i Oslo. Ti milliarder til kollektiv og infrastruktur er i ferd med å forlate Oslo-regionen.

  • Turid Kristensen (H)
    Stortingsrepresentant fra Akershus
Publisert:

Klimautslippene øker i Oslo. Samtidig klarer byrådet å sabotere Oslopakke 3. Konsekvensene er at ti millioner til klimavennlig byutvikling, infrastruktur, sykkelveier og kollektiv forsvinner.

Dette er sårt tiltrengte midler til en region som har en enorm befolkningsvekst, behov for flere boliger og klimavennlig transportmuligheter. Skal Norge nå klimamålene, må vi kutte utslippene i transportsektoren. Det klarer vi ikke uten at de to største fylkene i landet er med på å ta en del av ansvaret.

Arbeiderpartiet på Stortinget sier ja til Fornebubanen, Oslo byrådet jobber aktivt imot.

Les også: Elon Musk-selskap viser interesse for Fornebubanen

Reisetiden med Fornebubanen blir på 12 minutter mellom Majorstuen og Fornebu. Det gir et fantastisk kollektivtilbud til områder med enorm boligvekst og næringsområder med mange arbeidsplasser. Banen er et grønt utviklingsprosjekt. Den borgerlige regjeringen har vært klinkende klar på prosjektet, og står klar til å realisere det.

Dessverre møter prosjektet en bråstopp hos de styrende partiene i Oslo og Viken. Resultatet blir at andre regioner som står klare med kollektiv og utviklingsprosjekter, får finansieringen. MDGs «grønne» politikk fører til at Bybanen i Bergen heller får finansieringen. Når konflikt velges foran samarbeid, fører det til at klima og Oslo-regionen blir den store taperen.

Kollektiv- og byutviklingssamarbeidet i Oslo og Akershus handler om å redusere utslipp, men det handler også om byutvikling. Dette er noe Oslo får spesielt nytte av: Nøkkelen til Oslos suksess i byutviklings er å fjerne trafikken fra boligområder ved å legge den i tunell. Festningstunellen fjernet biltrafikken fra Aker Brygge og Rådhusplassen. Vålerengtunnelen gjør Strømsveien til en av Oslo grønneste områder. Uten Operatunellen hadde det ikke vært noe Sørenga eller Bjørvika. Tuneller er en fantastisk for byutvikling og sørger for en klimavennlig bolig- og næringsutvikling, og det fjerner støy og trafikkfare fra boligområder.

Les mer: Oslo utsetter dobling av bomtakstene for elbil

Tunnelene i Oslo har gitt titusen av innbyggere nattesøvnen tilbake og åpnet for byutvikling i områder som i realiteten var ubeboelige.

Hverdagen til alt for mange i Asker og Bærum er høy luft- og støyforurensning med stor trafikkfare. Den samme gleden Oslo har fått, nektes nå av byrådet i Oslo og Bærum. Raymond og Oslo trekker stigen opp etter seg, og nekter Bærum og Asker de samme mulighetene hovedstaden har fått.

Det er meningsløst å takke nei til ti statlige milliarder til sykkelveier, kollektivtransport og byutvikling til en by og region som stadig vokser. Vi er avhengige av moderne infrastruktur og et godt kollektivtilbud. Det siste vi trenger er at spaden ikke settes i jorden for Fornebubanen, men det heller sendes penger over fjellet til å bygge bybanen.

Her kan du lese mer om

  1. Byutvikling
  2. Oslopolitikken
  3. Kreftomsorg
  4. Bystyret
  5. Byplanlegging
  6. Samferdsel
  7. Storby
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Notat om E18-striden: Kan miste 11 milliarder ved nei til motorvei

  2. Betalt innhold

    En norsk sommerferie helt uten valutatap

  3. Rødgrønt flertall vil stoppe togkonkurransen

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Børskommentar: Det er langt fra opplagt at Norge igjen skal eie SAS

  6. Betalt innhold

    Er Øystein Olsen landets største tidsoptimist?