Utsetter turbussreglene
Samferdselsminiseter Magnhild Meltveit Kleppa utsetter innføringen av det nye turbussreglementet, etter at ESA har stilt spørsmål om reglene er forenlig med EØS-reglene.
De planlagte innstrammingen av turbussreglene er utsatt på ubestemt tid, etter at det foreslåtte regelverket kan være i strid med EØS-reglementet.
Den såkalte kabotasjesaken (se faktaboks) har lenge vært en betent sak, og særlig turistnæringen har reagert på de nye reglene.
- EFTAs overvåkningsorgan ESA har stilt spørsmål om reglene som avklarer hvor lenge utenlandske busselskap har rett til å utføre oppdrag i Norge. For å sikre forutsigbare forhold for næringslivet, vil jeg utsette innføring av nytt regelverk til handlingsrommet er avklart med ESA, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa i en pressemelding.
I stedet vil Samferdselsdepartementet innføre obligatorisk bompengebrikke, et tiltak ment for å bidra til lik konkurranse mellom norske og internasjonale aktører.
- Rydd skyggen av veien
Virke-direktør Hilde Charlotte Solheim sier til Dagens Næringsliv at hun er fornøyd med utsettelsen, og karakteriserer den som «en delseier».
Solheim mener det eneste fornuftige er å legge bort hele saken for å unngå kaotiske tilstander for reiselivet.
- Denne saken henger som en skygge over særlig det distriktsbaserte reiselivet, og jeg kan ikke gjøre annet enn å trygle politikerne om å rydde denne skyggen av veien, sier hun til DN.
Meldte seg ut av NHO
I januar i år ble det kjent at 16 hoteller meldte seg ut av NHO og inn i konkurrenten Virke, som et resultat av NHOs støtte til den nye forskriften - en forskrift hotelleiere mente i verste fall kunne føre til tap på hundre tusen gjestedøgn.
- Dette var dråpen som fikk begeret til å renne over, sa hotell-eier Knut Lindstrøm om utmeldingen av NHO i januar.
LES OGSÅ: