Utsetter turbussreglene

Samferdselsminiseter Magnhild Meltveit Kleppa utsetter innføringen av det nye turbussreglementet, etter at ESA har stilt spørsmål om reglene er forenlig med EØS-reglene.

AVVENTER: Samferdselsminister Kleppa utsetter innføringen av det nye turbussreglementet.
Publisert: Publisert:

De planlagte innstrammingen av turbussreglene er utsatt på ubestemt tid, etter at det foreslåtte regelverket kan være i strid med EØS-reglementet.

Den såkalte kabotasjesaken (se faktaboks) har lenge vært en betent sak, og særlig turistnæringen har reagert på de nye reglene.

- EFTAs overvåkningsorgan ESA har stilt spørsmål om reglene som avklarer hvor lenge utenlandske busselskap har rett til å utføre oppdrag i Norge. For å sikre forutsigbare forhold for næringslivet, vil jeg utsette innføring av nytt regelverk til handlingsrommet er avklart med ESA, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa i en pressemelding.

I stedet vil Samferdselsdepartementet innføre obligatorisk bompengebrikke, et tiltak ment for å bidra til lik konkurranse mellom norske og internasjonale aktører.

- Rydd skyggen av veien

Virke-direktør Hilde Charlotte Solheim sier til Dagens Næringsliv at hun er fornøyd med utsettelsen, og karakteriserer den som «en delseier».

Solheim mener det eneste fornuftige er å legge bort hele saken for å unngå kaotiske tilstander for reiselivet.

- Denne saken henger som en skygge over særlig det distriktsbaserte reiselivet, og jeg kan ikke gjøre annet enn å trygle politikerne om å rydde denne skyggen av veien, sier hun til DN.

Meldte seg ut av NHO

I januar i år ble det kjent at 16 hoteller meldte seg ut av NHO og inn i konkurrenten Virke, som et resultat av NHOs støtte til den nye forskriften - en forskrift hotelleiere mente i verste fall kunne føre til tap på hundre tusen gjestedøgn.

- Dette var dråpen som fikk begeret til å renne over, sa hotell-eier Knut Lindstrøm om utmeldingen av NHO i januar.

LES OGSÅ:

Publisert:
Gå til e24.no