Høyre vurderer tvangstiltak for dagligvarebransjen

Høyre åpner for å tvinge dagligvareleverandører til å innføre lik pris på de samme varene.

NYTT FORSLAG: Stortingsrepresentant Peter Christian Frølich (H) sier hans parti vil forby prisdiskriminering i leverandørleddet i dagligvarebransjen.

Foto: Frode Hansen VG
Publisert:,

Stortingsrepresentant Peter Frølich i Høyre sier til Aftenposten at maktkonsentrasjonen i dagligvaremarkedet er for stor, både på butikk- og grossistsiden, samt blant leverandørene.

– Pasienten er veldig syk. Forbrukerne betaler for mye for maten, de har for dårlig utvalg, og det er i realiteten bare én tilbyder til netthandel, sier Frølich til avisen, og legger til at noe må gjøres.

Nå ber han om en utredning om et forbud mot prisdiskriminering i leverandørleddet. Forslaget kommer som en resolusjon til Høyres landsmøte, skriver Aftenposten.

Forbudet vil innebære lik pris for lik vare, som effektivt setter en stopper for strategier som Rema 1000s «bestevennkampanje». Det vil også hindre at markedsleder Norgesgruppen får bedre innkjøpsbetingelser enn sine mindre konkurrenter.

Les også

Dobbelt så mange handler mat på nett

Tror tiltak vil gi netteksplosjon

Dessuten mener han et slikt forbud vil fremme mer digital dagligvarehandel.

– Jeg tror vi kan få en eksplosjon av nye aktører i dagligvarebransjen, særlig på nett, sier Frølich.

Aftenposten skriver videre at også Arbeiderpartiet vil legge frem et representantforslag om det samme.

– Med forbud mot prisdiskriminering vil det bli lettere å etablere netthandel, vanlige matbutikker eller en kombinasjon av disse, sier stortingsrepresentant og andre nestleder i næringskomiteen, Terje Aasland (Ap), til avisen.

Lavpristrenden fortsatte i fjor

I fjor handlet vi dagligvarer for 171 milliarder kroner, ifølge den årlige dagligvarerapporten til analysebyrået Nielsen, som kom i slutten av februar.

Tendensen er at giganten Norgesgruppen forsetter å øke og er nå oppe i 43,1 prosent av den samlede omsetningen på 171 milliarder kroner. Samtidig ble Rema utpekt som taperen i lavprismarkedet for i fjor.

Lavpristrenden fortsetter: I 2010 var andelen lavprisbutikker i Norge 52,7 prosent. I fjor hadde den steget til 65,7 prosent.

Supermarkedene faller til 21,9 prosent, nærbutikkene til syv prosent og hypermarkedene til 5,3 prosent.

Ser vi på hovedkjedene så viser antallet butikker hvorfor Norgesgruppen er blitt dominerende: De har 1837 butikker mot Coop 1119 og Rema 617.

Men antallet butikker i Norge har faktisk falt fra 4108 i 2007 til 3842 i fjor (som er en økning med 28 butikker siden 2016).

Her kan du lese mer om