Heiko Junge / NTB scanpix

Utsettelse av drosjereformen sikrer like konkurransevilkår

Hva skal skje med den nye taxiloven? Daglig leder i Bytaxi skriver i denne kronikken at han frykter regjeringen, Frp og Abelia tenker kortsiktig.

  • Jarle Kanaris
    Jarle Kanaris
    Daglig leder i Bytaxi AS
Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

Regjeringspartiene og Frp har i lang tid ønsket å liberalisere drosjenæringen. Dersom lovendringene ikke blir utsatt vil de tre i kraft 1. juli i år.

Argumentet er et ønske om billigere drosje, bedre kvalitet og innovative løsninger. Regjeringen og Frps løsning er å eksportere systemet Oslo har hatt i 20 år, til resten av landet: Ubegrenset antall sentraler, fjerning av prisregulering og hundrevis av nye løyver.

Sett denne? Rundspørring viser flertall for utsettelse av ny taxilov

En annen viktig grunn til endringene har vært å slippe til multinasjonale app-selskaper. Deres forretningsmodell handler om å flytte omsetningen inn i apper og ut av Norge. Ekstra lønnsomt blir det når app-selskapet i tillegg fraskriver seg så mye ansvar som mulig. 

For noen uker siden fikk jeg besøk av en representant fra Bolt. Bildelingstjenesten har kraftig vekst mye takket være EU-midler, og selskapet konkurrerer nå med giganten UBER.

Fine, uttalte mål om grønne reiser og Bolt-sponsede vindmølleparker i India til tross, det var tydelig at selskapet ikke har en plan for «den lille mann og kvinne», nemlig sjåførene sine. «Ansvaret for sjåførene legger vi på dere. Vi er kun leverandøren av teknologien», sa representanten.

Ansvaret deres overfor sjåføren, fikk vi høre, er begrenset til en subsidiert oppstartsplan, som er AI-designet for å krympe for hver krone sjåføren tjener inn. Jo flere turer, jo færre subsidier fra Bolt. Til slutt er sjåføren overlatt til seg selv.

Det kan være på sin plass å minne om hva Norsk Øko-Forum uttaler i sitt høringssvar i desember 2018. De sier blant annet dette om konsekvensen av endringene: «Det store omfanget av svart kjøring hos Uber-sjåførene er alene et bevis på at det er et stort arbeid og atskillige ressurser fra skattemyndigheter, politi og NAV som i så fall må brukes i bransjen for å få risikoen tilbake til dagens standard, dersom foreliggende forslag blir besluttet».

I sin iver etter å få tilbake multinasjonale app-selskaper hvitvasker NHO Abelia denne forretningsmodellen som vil bety innføring av løsarbeidersamfunn, sosial dumping og flytting av penger ut av Norge. Slik vi har sett i mange andre land.

Det er ikke småpenger som kan forsvinne ut av landet dersom Regjeringen, Frp og NHO Abelia får viljen sin. Drosjenæringen bidrar med 2,53 mrd. kroner i direkte og indirekte skatter og avgifter. Eller man kan si bidro, helt frem til 12. mars.

Drosjenæringen over hele landet mistet omtrent alle inntektene etter 12. mars. Likviditeten i enkeltpersonforetakene var hos mange allerede svak etter en dårlig vinter og bedriftene hadde begrenset med oppsparte midler. COVID-19 krisen treffer hele næringen med knusende kraft på vårt mest sårbare tidspunkt.

Når markedene og samfunnet normaliseres en eller annen gang i fremtiden vil det ikke være mulig å hente inn tapt omsetning. Hverken på kort eller lang sikt. Og selv om mange tiltakspakker er gode treffer de ikke løyvehaverne i det hele tatt. Dette medfører at løpende gjeld til det offentlige og private raskt hoper seg opp til et uhåndterlig nivå.

Vi registrerer allerede flere konkurser, og løyvehavere som leverer tilbake løyve da fremtiden er dyster. Dette vil kunne ramme samfunnskritisk persontransport som skolekjøring, pasienttransport og annen viktig transport når krisen er over fordi erfarne og kompetente sjåfører forsvinner ut av næringen. 

Ved å ikke utsette drosjereformen i minst 12-18 måneder vil det ikke være like konkurransevilkår mellom multinasjonale app-selskaper med milliardomsetning og den enkelte løyvehaver når «konkurransen» starter da drosjenæringen ligger nede for full telling og vil bruke lang tid på å komme seg opp i knestående. 

Men for all del, Regjeringen og partiet for folk flest (Frp) og NHO Abelia må gjerne velge det billigste og mest kortsiktige alternativet med pengeflytting ut av landet. God tur til dere!

Her kan du lese mer om

  1. Abelia
  2. Bolt
  3. App
  4. NHO
  5. drosje
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Uber varsler retur - taxinæringen vil utsette: Omkamp om omstridt frislipp

  2. Uber-utfordrer sikter på Norge – starter med sparkesykler fredag

  3. Betalt innhold

    Uber er tilbake: Dette bør du vite

  4. Annonsørinnhold

  5. Flertall for utsettelse av taxiloven: – Spørsmålet er bare hvor lenge

  6. Støre vil sette taxireform i revers