Betalingstjenester: Økt handel under Black Week i Norge
Black Friday har dødd og gjenoppstått som Black Week, ifølge Vipps. Så langt har det vært 120 prosent flere kjøp med Vipps på nett denne uken sammenlignet med i fjor. – En svart dag for planeten, melder Greenpeace.
Fredag har vært preget av coronafrykt, fallende børser og rekordhøye strømpriser. Men det stopper ikke Black Friday, årets viktigste og mest kontroversielle shoppingdag.
Allerede fredag morgen hadde det samlede Black Week-salget økt med 9 prosent sammenlignet med samme uke i fjor, ifølge Klarna.
– Det roet seg noe i 08.00 tiden, før det tok seg opp igjen, og deretter roet seg noe ved lunsjtider. De siste tallene viser en vekst på 10,5 prosent sammenlignet med fjoråret, skriver Klarna i en epost til E24.
Black Friday har dødd
..og gjenoppstått som Black Week.
– Jeg tror det er slutt på Black Fridays panikkhandel og timestilbud. Tilbudene er spredt utover hele uken, sier kommersiell leder Vegar Heir i Vipps, til E24.
Han forteller at det har vært en dobling i antall kjøp med Vipps på nett denne uken, sammenlignet med 2020.
– Halvveis i Black Friday, denne ettermiddagen, så passerte vi fjorårets volum, legger han til.
Til tross for at den generelle netthandelen har økt kraftig i årets Black Week, holder de fysiske butikkene stand. Fra 2019, det siste «normalåret», til i år steg antallet kjøp gjort med BankAxept-kort med 4,5 prosent.
Færre butikker har hevet seg på tilbudsuken
Til tross for tall fra Vipps og Klarna viser en økt netthandel, så er det færre butikker som har hevet seg på trenden. Det viser Tall fra Virke.
De to siste årene har 74 prosent av kjedetilknyttede butikker avholdt Black Friday/Black Week. I år faller andelen til 64 prosent, melder Virke.
I tillegg melder Vipps om en kjempevekst i salg av opplevelser som billetter til sport og underholdning.
– Det er ekstra hyggelig at folk igjen bruker penger på arrangementer, opplevelser og konserter. Jeg tror det vil ligge mange opplevelser under juletreet i år, sier Heir.
– Det er også flere butikker som har Green Friday, altså salg av bruktlær. En gledelig trend i å redusere klimaavtrykk, legger Heir til.
Greenpeace: – Black Friday er en svart dag for planeten
I morgentimene drev også Greenpeace med markedsføring i Oslos og Trondheim shoppinggater.
Frivillige fra miljøorganisasjonen klistret opp merker med teksten «Hvis du ikke trenger det, ikke kjøp det» over butikkvinduer som reklamerer med billige tilbud.
– Dette gjør vi fordi vi ønsker at folk skal bli oppmerksomme på at overforbruket vårt ødelegger livsgrunnlaget vårt, sier Aud Hegli Nordø, kommunikasjonssjef i Greenpeace Norge, i en e-post.
Nordmenns private forbruk er det nest høyeste i Europa. Kun Luxembourg hadde et høyere konsumnivå i 2020, ifølge SSB.
Bollestad: – Nedrig å si at å handle å på tilbud er galt
Men ikke alle er enig i kritikken.
Rundt lunsjtider tikket det inn en pressemelding fra KrFs stortingsgruppe, med klar beskjed fra stortingsrepresentant Olaug Bollestad om å slutte å fordømme Black Friday.
I e-posten er Bollestads meninger oppsummert i fire kulepunkt:
- Slutt å fordøm Black Friday-handling!
- Til deg som er alenemor og har planlagt å kjøpe julegaver i dag: det er selvsagt både greit og fornuftig! Eller til småbarnsfamilien som trenger et nytt kjøleskap og vurderer å benytte seg av et godt tilbud: selvsagt kan dere gjøre det!
- Mange har planlagt innkjøpene sine og funnet gode tilbud slik at også de skal kunne kjøpe noe de trenger som de ikke har økonomi til ellers.
- Det er både arrogant og nedrig å si at å handle på tilbud er galt. Det er ikke det. Så la oss slutte å påføre de som handler på Black Friday skam. Ikke se stygt på de som står i kø inn til en butikk som reklamerer for gode tilbud.