Oslo Ap vil droppe Fornebubanen om ikke krav innfris

Fornebubanen kan overleve etter at både Ap og SV mandag kveld holdt ekstraordinære gruppemøter for å diskutere banens fremtid. Men bare om seks krav innfris.

  • Stella Bugge
  • Sindre Camilo Lode
  • Silje Lien Sveen
  • NTB
Publisert:

Det sa byrådsleder Raymond Johansen (Ap) mandag kveld under en pressekonferanse om T-banelinjen som er planlagt og startet på mellom Fornebuområdet i Bærum og Majorstuen T-banestasjon i Oslo.

– Problemet med situasjonen nå handler om at vi blir bedt om å bruke svært mye av pengene fellesskapet har tilgjengelig på kun ett prosjekt. Det er krevende for Ap, sa byrådslederen.

Han sa videre at Ap mener at prosjektet isolert sett er et godt kollektivprosjekt.

– Fornebubanen er nå et enormt prosjekt, den øvre kostnadsrammen har vokst fra 4,5 milliarder kroner i 2013 til 26,4 milliarder, fortsatte Johansen og la til:

– Prosjektet er godt i gang og allerede er det brukt svært mye penger på prosjektet og en dyktig kommunal etat gjør en solid innsats. Dette er et bra prosjekt, ingen er uenig, men konsekvensene av prosjektet er svært store for Oslo.

Johansen sa at de derfor har krav til Viken og Bærum som det nå må jobbes videre med, og at disse kravene er kjent for Viken. Han sa også at kravene var nødvendige for å ivareta Oslos interesser.

Dette er Aps krav til Viken:

  • Viken må ta en klart større eierandel av Fornebubanen. I dag står Oslo ansvarlig for 53 prosent. Oslo Ap krever at deres andel reduseres.
  • Utbyggerne må bidra mer. Ap mener at grunneierbidraget må justeres opp.
  • Fordelingen av inntektene fra grunneierbidraget må komme begge fylker til gode.
  • Viken må ta et klart større ansvar for fremtidige kostnadsøkninger som kommer i tillegg til den kjente prisen i dag. Oslo Ap mener at risikoen for prisøkninger ikke kan legges på Oslo øst og sør.
  • Oslo og Bærum må organisere byutviklingen på en måte som sørger for at grunneierbidraget kommer inn, og at passasjergrunnlaget blir tilstrekkelig. Partiet mener også at Bærum må vise at de vil regulere på en måte som bidrar til mer boligutbygging.
  • Økt kapasitet på Grorudbanen ved at ombyggingen av T-banestasjonen på Majorstuen gjennomføres innenfor Oslopakke 3-budsjettet.

– Hva gjør du om ikke Viken vil?

– Jeg har i hvert fall ikke tenkt å starte å forhandle her. Nå har vi lagt frem våre seks tydelige krav og våre seks punkter som jeg synes det er et tydelig rasjonale for: At Oslo bærer en altfor høy kostnad på prosjektet og konsekvensene for vitale, viktige prosjekter, blant annet for at vi skal nå våre klima- og miljømål, svarte Johansen VG under pressekonferansen.

– Men hvorfor gikk du med på 53 prosent i utgangspunktet?

– Jeg har da ikke gått med på 53 prosent. Det vi har vært tydelige på, er at dette prosjektet, som er i gang, separat skal vedtas i Oslo bystyre og Viken fylkesting. Det er det arbeidet vi nå er i gang med. Vi har ikke sagt noe annet i forhandlingene, under forutsetning av vedtak i Oslo bystyre og Viken fylkesting. Det har ligget som et premiss også i forhandlingene som har vært i Oslo-pakken.

– Men tror du ikke noen kan kalle det en utpresning? Dere har allerede brukt 3 milliarder kroner, og nå et godt stykke ut i løypa, sier dere at de andre må betale mer?

– Jeg opplever ikke det som utpresning. Vi har vært tydelig på å si at vi skal vedta saken i bystyret og vært misfornøyd med at Oslo skal betale en så høy andel.

I GANG: Spadene er satt i jorden for lengst. Her et dronefoto, tatt mandag, på Fornebu av banen som skal gå herfra til Majorstuen og som skal stå ferdig i 2029 ifølge de ferskeste estimatene.

Byggingen av gigantprosjektet har pågått i halvannet år og har allerede kostet tre milliarder kroner.

Kostnadsrammen har flere ganger økt, og den forrige planen var egentlig at det store T-baneprosjektet skulle koste 18 milliarder kroner, men nå ligger det an til å bli 4,3 milliarder kroner dyrere, altså med en totalpris på 23,3 milliarder, ifølge Dovre Consulting som har levert en ekstern rapporten, skriver Avisa Oslo.

Den ventede totalprisen er imidlertid annerledes enn den øvre kostnadsrammen på 26,4 milliarder, kalt P85, som betyr at det er 85 prosent sjanse at man ikke overgår denne øvre summen.

Kostnaden tas i et spleiselag mellom Oslo kommune, Viken fylkeskommune og staten, men deler av pengene kommer til syvende og sist fra bilistene og bompengene de betaler.

Flere steder i og rundt Oslo pågår byggingen av tunneler og graving av svære groper som skal huse den nye T-banen mellom Majorstuen og Fornebu.

Mandag holdt bystyrerepresentantene fra Ap et ekstraordinært gruppemøte for å diskutere saken. Det samme gjorde SV.

– SVs bystyregruppe vil at Oslo skal forhandle med Viken på nytt med mål om en bedre avtale med Viken enn den fra 29. april. Målet må være større trygghet for at Oslos prioriteringer blir ivaretatt, og en mer rettferdig byrdefordeling mellom Oslo og Viken, samtidig som Fornebubanen kan gjennomføres, heter det i SVs vedtak.

NTB skrev tidligere mandag at dersom enten SV eller Ap sier ja til Fornebubanen, vil det være flertall i bystyret for å bygge den.

Høyre, Venstre, KrF og MDG i Oslo vil fortsatt bygge banen. Sp og Frp har gått inn for å skrote prosjektet, og mandag ble det også klart at Rødt sier nei til prosjektet. Ifølge Aftenposten har også Folkets Parti sagt nei.

Tidligere denne måneden skrev Avisa Oslo at bystyrepartiene i juni skal bestemme seg for om Fornebubanen skal fullføres eller ikke. Eller om det kan bli en mellomløsning med utsettelse eller nedskalering.

I Oslopakke 3-forhandlingene, skriver avisen, har Oslo og Viken bestemt seg for å legge Majorstua stasjon på is. Det betyr at Fornebubanen ikke vil gi flere avganger østover, noe som har økt politikernes skepsis til å si ja til den økte kostnadsrammen.

Her kan du lese mer om Fornebu banen.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Fornebubanen
  2. Oslo-byutvikling
  3. Oslo-samferdsel
  4. Fornebu

Flere artikler

  1. Raymond Johansen om prislappen: – Jeg utelukker ikke at det blir dyrere

  2. Utbygger om Fornebubanen: – Kan ikke skjønne at det er mulig å stoppe nå

  3. Oslo Ap vil droppe Fornebubanen med mindre en rekke krav innfris

  4. Fylkesrådet i Viken vil stille nytt Fornebu-ultimatum til Oslo

  5. Betalt innhold

    Oslo fikk med proffe investorer på CO2-fangst, men skåner dem for mye av regningen