DNB NOR-LEDER: «Lofoten er sterkere enn Oslo»

DnB Nor-leder hyller Lofoten, men har ikke like mye lovord å si om Oslo.

LOFOTEN: DnB Nors sponsorsjef mener Lofoten knuser Oslo.
Publisert:

Tirsdag var DnB NOR konserns sponsorsjef, Jacob Lund, i Lofoten for å snakke på Vågan Næringsforenings næringslivslunsj, skriver Lofotposten . Avisen slår stort opp med at "Lofoten er sterkere enn Oslo" på sin forside.

– Lofoten er et sett av perler, en perle med mange nyanser, sier Lund til avisen.

Sponsorsjefen mener Oslo har mange merkevarer, men at byen i seg selv har en svak merkevare - mens Lofoten står mye sterkere.

– Om man ser Oslo, er det mange merkevarer innen Oslo, men Oslo i seg selv er ingen merkevare, fortsetter han.

En av fire naturmerkevarer i Norge

Lund mener Lofoten er én av fire naturmerkevarer i Norge - på linje med Hardanger, som har blitt heftig diskutert i media den siste tiden i forbindelse med "monstermastene".

– Det er mengden av koloristiske plasser. Jeg satt bak en fransk familie på flyet opp hit. Bare det å se hvordan folk synes det er å komme hit. Vi glemmer at landskapet vi er en del av også er eksotisk for andre. Det er nesten så vi er for trauste til å innse det, mener han.

Sponsorsjefen assosierer Lofoten med blant annet fiske, men savner en kapitalisering av merkevaren. Han peker på tre mulige måter å tjene penger på Lofotens merkevare.

– Olje, fisk og turisme. Nå skal ikke jeg hive meg inn i oljedebatten, sier han avdempende til avisen.

De tre andre naturmerkevarene i Norge er Hardanger, Geirangerfjorden og Bergen, mener Lund.

Publisert: