DNB NOR-LEDER: «Lofoten er sterkere enn Oslo»
DnB Nor-leder hyller Lofoten, men har ikke like mye lovord å si om Oslo.
Tirsdag var DnB NOR konserns sponsorsjef, Jacob Lund, i Lofoten for å snakke på Vågan Næringsforenings næringslivslunsj, skriver Lofotposten . Avisen slår stort opp med at "Lofoten er sterkere enn Oslo" på sin forside.
– Lofoten er et sett av perler, en perle med mange nyanser, sier Lund til avisen.
Sponsorsjefen mener Oslo har mange merkevarer, men at byen i seg selv har en svak merkevare - mens Lofoten står mye sterkere.
– Om man ser Oslo, er det mange merkevarer innen Oslo, men Oslo i seg selv er ingen merkevare, fortsetter han.
En av fire naturmerkevarer i Norge
Lund mener Lofoten er én av fire naturmerkevarer i Norge - på linje med Hardanger, som har blitt heftig diskutert i media den siste tiden i forbindelse med "monstermastene".
– Det er mengden av koloristiske plasser. Jeg satt bak en fransk familie på flyet opp hit. Bare det å se hvordan folk synes det er å komme hit. Vi glemmer at landskapet vi er en del av også er eksotisk for andre. Det er nesten så vi er for trauste til å innse det, mener han.
Sponsorsjefen assosierer Lofoten med blant annet fiske, men savner en kapitalisering av merkevaren. Han peker på tre mulige måter å tjene penger på Lofotens merkevare.
– Olje, fisk og turisme. Nå skal ikke jeg hive meg inn i oljedebatten, sier han avdempende til avisen.
De tre andre naturmerkevarene i Norge er Hardanger, Geirangerfjorden og Bergen, mener Lund.