Tredje måned på rad med historisk dårlig optimisme blant forbrukerne

Økte priser, dyr strøm og tre måneder med krig i Europa setter spor i forbrukernes forventninger til egen økonomi, viser ferske tall fra Opinion.

En indeks som måler forbrukertilliten gjør et markant fall i mai, og viser at de norske husholdningene har et mindre optimistisk syn på egen økonomi.
  • Ine Brunborg
Publisert: Publisert:

Forbrukertillitsindeksen (CCI) gjennomføres av Opinion, og gjør et fall til minus 18,4 poeng i mai. Måneden før var målingen på minus 14,9 poeng.

Bare én gang før, i mars, har indeksen vist et lavere nivå. Målingene strekker seg tilbake til 2007.

– Flere nasjonale og internasjonale kriser de siste månedene har hatt store konsekvenser for husholdningenes forventninger til egen og landets økonomi, sier Henrik Høidahl, fagsjef for politikk og samfunn i Opinion i en uttalelse.

– Det var mot slutten av fjoråret at vi registrerte det første markante fallet i forbrukertilliten. Alle de fire indikatorene som utgjør hovedindeksen CCI ble
påvirket av økte strøm- og drivstoffpriser og nye restriksjoner som følge av spredningen av omikronvarianten av coronaviruset.

Det viste å bli starten på en lengre periode med en indeks i minus, bemerker han.

Dyrere strøm

– Siden desember har vedvarende høye strøm- og drivstoffpriser, økte priser på mat, samt utsikter til flere rentehevinger de neste månedene ført til høyere levekostnader og strammere husholdningsbudsjetter, sier Høidal.

I tillegg har vi lagt bak oss tre måneder med krig i Ukraina.

Kombinasjonen er med på å «sette forbrukernes økonomi og fremtidstro på prøve,» og bidrar til å forklare den lave indeksen, skriver Opinion.

Indeksen er basert på 1.000 intervjuer med landsrepresentative utvalg, og gjennomføres månedlig.

Den er et internasjonalt anerkjent mål, og vurderer husholdningens økonomi nå og om 12 måneder, forventninger til landets økonomi om 12 måneder og husholdningens kjøp av større forbruksgoder om 12 måneder.

Ogå i hovedindikatoren i Forventningsbarometeret, som lages kvartalsvis av Finans Norge og Kantar Public er troen på egen økonomi på et bunnivå, og falt til det laveste siden 1992.

Barometeret måler norske husholdningers forventninger til egen og landets økonomi og består av fem enkeltindikatorer som slås sammen til en hovedindikator.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Forbrukertilliten tangerer historisk bunnivå

  2. Renterådet uenig om dobbel renteheving: – Står overfor et kostnadssjokk

  3. Ny undersøkelse: Nordmenns økonomiske forventninger stuper – laveste framtidstro siden 1992

  4. Økonomiprofessor: Derfor bør ikke Vedum senke drivstoffprisene

  5. Dette er Vedums hodepine: – Et fryktelig dilemma