Samferdselsministeren freder «Sørtoget» etter navnebråk

Samferdselsminister Jon Georg Dale fra Fremskrittspartiet mener anbudsvinner Go-Ahead burde få lov til å skifte produktnavn fra «Sørlandsbanen» til «Sørtoget». 

SØRTOGET: Samferdselsminister Jon Georg Dale skriver i et brev til Stortinget at han synes det bør være grenser på hvilke saker politikere griper inn i, og vil ikke gå imot det nye produktnavnet til togselskapet Go-Ahead.

Foto: Ole Berg-Rusten NTB Scanpix
Publisert:,

Forrige måned ble det kjent at det britiske togselskapet Go-Ahead, som vant anbudskonkurransen om å drifte Sørlandsbanen de neste årene, ønsker å kalle sin togrute for «Sørtoget» når de overtar driften.

Les også

Klager etter britisk «billig»-bud på Sørlandsbanen: – Fremstår som unormalt lavt

– Vi stilte oss spørsmålet, hvor tar man toget? Til Sør, og derfor valgte vi å forenkle dagens navn, sa Go-Ahead-representant Magnus Hedin til E24 da selskapet la frem planene for jernbanedriften.

Jernbaneinfrastrukturen vil fortsatt hete Sørlandsbanen, men strekningen vil bli markedsført som Sørtoget.

Flere har stilt seg kritiske til navnebyttet. I et skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Stefan Heggelund fra Høyre, svarer samferdselsminister Jon Georg Dale fra Fremskrittspartiet at han ikke vil vurdere å gripe inn mot navnet, og mener navneskiftet er kommersielt rettet mot forbrukerne.

NYE PLANER: Direktør for Go-Ahead i Norden, Magnus Hedin, presenterte 30. oktober planene for togdriften på Sørlandet. Selskapet sier de ønsker flere strekninger i Norge.

Foto: Sindre Hopland/E24

«Det mener jeg de må få lov til, det skiller seg ikke vesentlig fra at selskapet som opererer Gardermoenbanen heter Flytoget», heter det i det skriftlige svaret fra samferdselsministeren.

«Jeg mener således at det bør være grenser for hvilke saker politikerne griper inn i. Merkenavn for private selskap mener jeg at staten ikke bør detaljregulere», svarer Dale.

Samferdselsministeren presiserer at banestrekningen ikke vil bytte navn.

– Næringslivets språklige forflatelse

Spørsmålstiller og Høyre-politiker Stefan Heggelund er ikke enig i svaret fra samferdselsministeren.

– Premisset om at det er ting politikere ikke skal blande seg inn i, er jeg selvsagt helt enig i. Men jeg mener det ikke gjelder her. Det er vår infrastruktur, det er vårt anbud, sier Heggelund til E24.

– Med navnebyttet bryter man en 105 år gammel navnetradisjon mange har et forhold til. Dessverre er det nok et eksempel på næringslivet språklige forflatelse.

Stortingsrepresentant og Høyre-politiker Stefan Heggelund mener Go-Ahead ikke burde bytte navn.

Foto: Lise Åserud NTB scanpix
Les også

Spente på britisk togaktør: – Har jo opplevd mye konflikt

Språkrådet, den norske statens rådgivende organ i språkspørsmål, skriver i en melding at det nye produktnavnet er både forvirrende og i strid med etablert navnebruk. De skriver blant annet at forbrukerne nå må forholde seg til to ulike navn, noe som kan skape forvirring blant nordmenn.

– Jernbanedirektoratet må legge føringer for hvilke navn togoperatørene kan bruke på vegne av det offentlige, sier direktør Åse Wetås i Språkrådet.

– Det over hundre år gamle navnet «Sørlandsbanen» er godt innarbeidet og er en del av det offentlige navneverket.